Helt nye er de nemlig ikke, men de får en facelift både utvendig og innvendig, samt nye motorer og nye interiørelementer. Siste generasjon av Fords Kinetic design er på plass utvendig, mens nye farger og materialer skal gi interiøret et piff. Blant annet står panoramatak på utstyrslisten.

Det mest spennende er likevel det som skjer under panseret, der de såkalte EcoBoost SCTi-motorene har funnet plass.

Med basis i en aluminiumskonstruksjon, krydret med direkteinnsprøytning, lavfriksjonsturbo og variable kamakseltider, skal høyere effekt være mulig til tross for lavere forbruk og CO2-utslipp.

Interessert i teknologi, les mer her.

Toppmodellen på bensinsiden leverer 203 hestekrefter og har et CO2-utslipp på 189 gr/km. Dette gir S-Max ytelser nok til å prestere 0-100 km/t på 8,5 sekunder og en toppfart på 221 km/t. Noe som er litt raskere enn "storebror" Galaxy.

Også dieselmotorene har blitt forbedret, og en helt ny 163 hesterkrefter sterk utgave av tolitersdieselen blir tilgjengelig. I samme slengen introduserer Ford sin dobbelklutsjkasse, PowerShift, i kombinasjon med både diesel- og bensinmotor.

Lanseringstidspunktet er satt til begynnelsen av 2010.

Les også:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!