Vegvesenet skal ta chiptunerne

Trimmet bilen? Nå blir du tatt

Vegvesenet har startet jakten. Og mange får kjempe-regninger.

KAN BLI DYRT: Det å bli tatt med mer effekt i motoren enn vognkortet skulle tilsi, kan bli en ekstrem kostbar affære.
KAN BLI DYRT: Det å bli tatt med mer effekt i motoren enn vognkortet skulle tilsi, kan bli en ekstrem kostbar affære. Foto: Foto: Statens Vegvesen
Sist oppdatert

- Det har til nå vært altfor enkelt å slippe unna med dette. Mulighetene for sikring av bevis og sanksjoner har vært minimale. Men nå er situasjonen annerledes, sier Anne Grete Henriksen i Statens vegvesen.

Trafikant- og kjøretøyseksjonen i Statens vegvesen Sør-Trøndelag har som den første offentlige instans i Norge gått til anskaffelse av en motoreffektmåler. Nå skal trimmerne kontrolleres - og tas.

Chiptuning har eksplodert.

Chiptuning og annen form for tuning har nærmeset eksplodert de siste årene. Utvalget av tuning-utstyr er enormt, ikke minst på internett. Og for bare noen få tusenlapper kan du enkelt øke motoreffekten med 25 %. Mange tar i mye mer enn dette.

Før du går i gang: Dette må du vite om chiptuning

Slik gjør de det

- Hvordan tar dere egentlig trimmerne?

-Det går i korthet ut på at vi stopper biler hvor det er skjellig grunn til mistanke om ulovlig høy motoreffekt. Disse bilene må bli med til trafikkstasjonen for effektmåling, forteller Anne Grete Henriksen.

- Hvis det viser seg at man har ulovlig høy motoreffekt i forhold til det som står i vognkortet, blir bilen avskiltet. Dokumentene fra effektmålingen blir sammen med en rapport oversendt til Toll og Avgiftsdirektoratet. Man må innbetale manglende avgift før man får skiltene på bilen igjen.

Sjekk her hva du må ut med hvis du blir tatt

Dyrt

DYRE KREFTER: Føreren av denne grombilen ble tatt med 293 hester i stedet for 169 som bilen egentlig skal ha. Stakkars lommebok!
DYRE KREFTER: Føreren av denne grombilen ble tatt med 293 hester i stedet for 169 som bilen egentlig skal ha. Stakkars lommebok! Foto: Foto: Statens Vegvesen

-Hvor mye koster dette?

- Minimium 1000 kroner pr hk. I tillegg risikerer man inntil 50 % straffeavgift og bedrageritiltale. Det kommer an på hvor mye effekten økes. Men hvis man har en bil som utgangspunktet har 130 hk og man trimmer opp denne med 15 hk, får man et avgiftskrav på Kr. 21 000 kroner - inkludert tilleggsavgift.

-Har man en bil med 211 hk og øker effekten med 50 hk, får man en tilleggsavgift på kr. 147 000

På bruktbiljakt? Klikk her for Norge beste bruktbilguide

Trimmet fra 169 til 293 hk

- Har dere tatt mange så langt?

RULLENDE LANDEVEI: Slik ser det ut når Statens Vegvesen effektmåler biler. La oss håpe deres egen Volkswagen Passat besto testen.
RULLENDE LANDEVEI: Slik ser det ut når Statens Vegvesen effektmåler biler. La oss håpe deres egen Volkswagen Passat besto testen. Foto: Statens Vegvesen

Det har absolutt blitt noen, ja... Den første var en Nissan 200 SX som originalt skulle ha 169 hk. Den ble målt til 293,6 hk. Noe som betyr en regning på ca 100 000 kr, selv med et bruksfradrag på 10% for hver år bilen har vært registert i Norge.

-Hvordan reagerer folk, når de må avbryte turen, bli med dere og i verste fall få bilen avskiltet?

-Klart folk synes dette er ergerlig. Men de aller fleste tar det med fatning - de vet jo at dette er ulovlig. Så for de fleste er dette kalkulert risiko.

Trafikksikkerhet

-Hva er vitsen egentlig? Bare flere avgiftskroner i statskassa?

-Nei. Dette handler om trafikksikkerhet. Vårt hovedmål er å redusere antall drepe og skadde i trafikken.

-Hvor sikker er målemetoden?

- Samme metoden og det samme utstyret brukes blant annet i både Tyskland og Danmark. Og har aldri noen gang blitt underkjent i rettssaker, avslutter Anne Grete Henriksen.

Lyst på litt lovlig fartsmoro? Da skal du prøve Broom-spillet

SIKKERHETEN FØRST: Statens Vegvesen forteller at hovedmålet ikke er flere kroner i avgiftskassa, men å redusere skadede og drepte i trafikken.
SIKKERHETEN FØRST: Statens Vegvesen forteller at hovedmålet ikke er flere kroner i avgiftskassa, men å redusere skadede og drepte i trafikken. Foto: Statens Vegvesen

Denne saken ble første gang publisert 09/12 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også