Tekniske data Honda FCX Clarity

MOTOR, CM3: Brenselsceller + elmotor

EFFEKT: 134

DREIEMOMENT, NM: 256

EGENVEKT, KG: 1625

LENGDE/BREDDE/HØYDE, CM: 483,5/184,5/147

FORBRUK, EU-MIX L/MIL: Tilsvarer 0,28 l/mil diesel

REKKEVIDDE, KM: 460

CO2-UTSLIPP, G/KM: 0

TOPPFART, KM/T: 160

Hydrogen er det vanligste grunnstoffet i universet. Når det reagerer med oksygen, får vi elektrisitet og vanndamp. Elektrisitet kan igjen drive en elmotor. Er Hondas brenselscellebil redningen?

Sommeren 2007 var undertegnede på Gotland Ring for å prøvekjøre Hondas FCX-prototype; en håndbygd brenselscellebil som var kombinert testbenk, prototype og konseptbil. Målet til Honda var en bil med rene utslipp, men "normal" kjørelengde.

Jeg ble imponert. Bilen var riktignok ikke finpolert, men likevel en stor og komfortabel kjøredoning.

Honda hadde da jobbet med brenselsceller i mange år, men nå var planen klar om serieproduksjon - om enn i en begrenset serie.

Les hvordan en brenselscelle virker på Wikipedia

Les om hydrogen på Wikipedia

HJERTET: Brenselscelle-boksen, som består av nær 500 enkelt-brenselsceller, omdanner hydrogen og oksygen til elektrisitet og vanndamp. Den er plassert der girkassa vanligvis sitter i biler. © Honda

Nå er bilen i forsiktig serieproduksjon, og det dukker opp hydrogenfyllestasjoner enkelte steder her på kloden. Foreløpig står åtte FCX Clarity-eksemplarer på japansk jord, og åtte i USA. I skrivende stund er dessuten to til i København for å la Vi Menn prøvekjøre - og samtidig la Klimakonferanse-deltakerne få en smakebit av hva fremtiden kan være.

Når 2011 er ferdig, skal Honda ha bygd 200 biler.

Det antas at hydrogen utgjør rundt 75 prosent av universets totale masse. Siden det reagerer lett med andre stoffer, finnes det imidlertid i liten grad i ren form her på jorden. Noe finnes som avfallsstoff hos kjemiske bedrifter, ellers kan man bruke strøm for å "utvinne" hydrogen fra vann, ved elektrolyse.

La Wikipedia lære deg hva elektrolyse er

SJELDENT SKUE: I løpet av 2011 skal Honda bygge 200 eksemplarer av FCX Clarity. © Honda

Der girkassa pleier å sitte på vanlige biler, har Honda FXC Clarity en avansert brenselscelle som det foreløpig er en lang, møysommelig og kostbar prosess å lage - selv om produksjonen allerede er automatisert og gjøres i en fabrikk.

Brenselscelle-enheten består av nær 500 enkeltbrenselsceller, med svært tynne membraner og en rekke kanaler som skal sørge for at hydrogen og oksygen får reagert mest mulig effektivt over så stort område av brenselscellene som mulig, samtidig som vannet som kjøler hele enheten får strømme fritt.

En gassbeholder med fire kilo hydrogen, plassert under baksetet, gir mat til denne. Når hydrogen reagerer med oksygenet i lufta, dannes strøm - som her går via et litium-ion-batteri og driver en elmotor, som igjen driver forhjulene.

Les også:

Les alle våre biltester her

Her er fremtidens miljøbiler

Vi har testet de ti sikreste familiebilene

AERODYNAMISK: Formen på FCX Clarity er ikke slik for moro skyld. Her har aerodynamiske regler fått bestemme mye. © Stefan Warter

Det virker!

Resultatet er kraft og lyd som en sprek elbil, med prestasjoner på høyde med det meste annet av normale biler på veien. Siden elmotoren yter sitt aller beste fra det øyeblikket den skrus på, er mellomakselerasjonen imponerende. Og siden FCX Clarity slipper å drasse på store batteripakker, og selve brenselscellen og hydrogentanken er relativt lette komponenter, veier heller ikke bilen noe mer enn en konvensjonell familiebil.

FCX Clarity er for øvrig en flott sak; godt utstyrt, imponerende rommelig, svært stillegående og herlig komfortabel. Det er ingen vits i å snakke om sportslige egenskaper og slikt her, men bilen kan definitivt kjøres. Det er dessuten trivelig å vite at det eneste som kommer ut der bak, er vanndamp. Sikkerheten skal dessuten være på et svært høyt nivå; man vil jo helst ikke ha noen ny Hindenburg-katastrofe med den svært brennbare gassen.

Det aller meste innvendig i bilen er for øvrig lagd av fornybare materialer.

Les også:

Glad i datamaskinen din? Her får du 100 nyttige programmer helt gratis

Slik får du bedre psyke

FLOTT: FCX er en flott bil, både å være i og å kjøre. Den er mer vanlig enn eksklusiv; du merker egentlig ikke at dette er noe helt utenom det vanlige. © Makoto Inoue

Hvordan hydrogenet utvinnes har naturligvis stor innvirkning på totalutslippet til bilen. Men Honda jobber hardt med lokale, soldrevne kraftverk som både kan lage strøm til huset ditt og hydrogen til bilen. I tillegg har det jo dukket opp et knippe hydrogen-fyllestasjoner, både her i landet og i andre land.

Gassen er også et biprodukt av forskjellige kjemiske prosesser, og når man lager biodiesel får man også et biprodukt der er enkelt å hente ut hydrogen fra.

Med FCX Claritys rekkevidde på 460 km skal det ikke være noe problem å dra på kontinent-langtur i dag. Og flere hydrogenfyllestasjoner ventes. En tankfylling skal dessuten bare ta et par-tre minutter, altså noe ganske annet enn en gjennomsnittlig elbil-fullading.

GREIT: Bagasjerommet er av helt grei størrelse, på tross av at hydrogentanken tar opp en del plass. © Honda

Utfordringen

Det er fremdeles ganske langt igjen før det finnes en oppegående, omfattende distribusjonskjede av hydrogen. Og om du bor i nærheten av Hydrogenveien vår - som går fra Oslo til Stavanger - og har lyst til å kjøre en FCX Clarity, må vi nok skuffe deg. For foreløpig skal de aller fleste bilene til California. Der leases de ut, og bilprisen - selv om den antakeligvis er subsidiert både herfra og derfra - er rundt en million kroner.

En rekke bilprodusenter har gått sammen for å få alle myndigheter til å være med på en hydrogenutbygging; Honda sier selv at de er ganske klare for masseproduksjon.

Så om noen år tanker du kanskje hydrogengass i hagen, og kjører til jobben med helt ren samvittighet.

Vi gleder oss!

ANNERLEDES: Tankfyllingen foregår nesten som vanlig, og tar et par-tre minutter. © Honda

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!