Vi er i Tyskland, nærmere bestemt Hannover, en drøy times kjøring fra Wolfsburg - der VW holder hus. Vi er her for å prøvekjøre Volkwagens BlueMotion-serie, en serie biler som bruker mindre drivstoff og har lavere CO2-utslipp.

Stopp/start-funksjon, lavere vekt, bedre aerodynamikk, dekk med lavere rullemotstand og regenerering av bremseenergi er triksene ingeniørene hos VW har brukt for å gjøre BlueMotion så miljøvennlig som mulig - noe de har lykkes med.

Den gjerrigste så langt

Nye Golf har vært med oss i et drøyt år nå, siden den ble lansert på høsten 2008. Dette er, og har alltid vært, en av favorittene i kompaktklassen - eller Golf-klassen som den også kalles.

I motsetning til forrige Golf Bluemotion har den nye fått en 1,6 liters diesel under panseret. Dette er den nye folkemotoren fra VAG-konsernet, som nå tar over etter 1,9 litersdieselen vi kjenner så godt fra før.

Les også:

Her finner du tre tester av Golf

=

SPARSOM: Ved blandet kjøring kommer vi oss ned på 0,39 l/mil. På landeveien bruker vi enda mindre. © Handeland, Petter

Tekniske data: VW Golf Bluemotion

MOTOR:

R4, 1598 ccm

EFFEKT hk, o/min:

105/ 4400

DREIEMOMENT Nm, o/min:

250/ 1500-2500

EGENVEKT, kg:

1239

FORBRUK, EU-MIX, l/mil:

0,38

CO2-UTSLIPP, g/km:

99

0-100 KM/T, sek:

11,3

TOPPFART, km/t:

190

DEKKDIMENSJON:

195/65 R 15 T

PRIS fra, kr:

237 900

Den firesylindrede dieselen passer Golf bra. Ytelsesmessig er den ikke noen kraftpakke verdt å skryte av, men den kler bilen godt og kan skilte med jevnere gange og mer kultivert kraftutfoldelse enn sin forgjenger.

Både forbruk og CO2-utslipp er nesten som forventet av Volkswagen blant de aller beste på markedet. Per dags dato er det kun Ford Focus Econetic som kan vise til tilsvarende tall.

0,38 liter per mil og et CO2-utslipp på 99 gr/km i EU-mixen er de harde fakta. Hybriden Toyota Prius har det samme forbruket, men er enda snillere mot miljøet med sine 89 gr CO2 per km.

105 hestekrefter og 250 Nm sender kompaktklassefavoritten fra 0-100 km/t på 11,3 sekunder. Toppfarten er mer enn høy nok for norske fartgrenser med sine 190 km/t.

Les også:

=

RULLER GODT: Dekk med lavere rullemotstand og bedre aerodynamikk sørger for lavere forbruk og CO2-utslipp. © Handeland, Petter

Under 235 000 kroner

Med lavere CO2-utslipp følger også lavere pris. Paul Hegna, informasjonsdirektør i Harald A. Møller AS, kan opplyse om at Golf Bluemotion er klar for bestilling og at de første bilene vil ankomme landet rundt juletider.

Bestiller man nå har Golf Bluemotion en startpris på 239 700 kroner. Venter du til etter nyttår da det nye statsbudsjettet trer i kraft, blir den ca 5000 kroner rimeligere.

Les også:

Alle våre Volkswagen-tester

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!