Noen måneder etter at BMW lanserte den store 5-serie GT (les test her), kommer nå også den nye 5-serie sedan.

Med en lengde på 4,9 meter samt bredde og høyde henholdsvis 1,86 og 1,46 meter snakker vi bokstavelig talt om en stor nyhet.

Det understrekes også av akselavstanden, som bare mangler 3 cm på å nå tre meter.

BMW går for å være et merke som kombinerer sportslighet og komfort på høyt nivå. Slik skal det også være med nye 5-serie, som etter hvert også kommer som stasjonsvogn. Bilen er bygd på samme tekniske basis som den ferske 7-serie (les test her), noe som borger for nettopp flotte kjøreegenskaper og herlig komfort.

I kjent BMW-stil er panseret langt, mens linjene bakover er mer avrundet enn på dagens modell. Hekken gir sedanen litt mer anstrøk av coupélinjer.

Basert på bildene må en kunne si at det i første rekke er utvikling av designstilen vi her snakker om, ikke en revolusjon. Det gjelder også den innvendige utformingen, som ifølge BMW skal være mer førerorientert enn tidligere.

=

Still inn bilen selv

Som vanlig når en ny premiumbil lanseres, er det mange store ord om ny teknologi. Blant annet skal sjåføren ved hjelp av Dynamic Driving Control kunne få muligheten til å stille understellet etter sine krav og preferanser.

Ved lanseringen kommer 5-serie med sju ulike motorer. Desidert mest norgesaktuell er den firesylindrede dieselmotoren en finner i 520d.

Motoren yter solide 184 hk, noe som burde borge for krefter nok. Samtidig skal den drikke beskjedent av tanken: Ifølge BMW har den gjennomsnittlig forbruk på 0,5 liter på mila. Det gir et CO2-utslipp på trivelige 132 g/km.

Dette greier den blant annet ved hjelp av EfficientDynamics-systemet, som blant annet skal sørge for å gjenvinne bremseenergi, og et stopp-start-system som stopper motoren i lyskryss.

Les også:

Dette er Norges beste biler

Pirelli-kalenderen er klar

=

Du kan også velge mellom fire bensinmotorer og to sekssylindrete dieselmaskiner, førstnevnte fra 204 til 407 hk og dieselene med 204 eller 245 hk.

Alle 5-serie-utgavene blir tilgjengelige med åttetrinns automatgirkasse, og naturligvis tar BMW med seg dagens miljøtiltak med elektrisk servostyring, regenerering av bremseenergi, girskiftindikator og automatisk inn- og utkobling av dynamo og aircondition-kompressoren.

Sammen med utstrakt bruk av lettvektsmaterialer - dører, panser, forskjermer og understellskomponenter er lagd av aluminium - skal dette gjøre den nye 5-serie til en relativt drivstoffgjerrig bil.

Kamera rundt bilen

I tillegg skal du selvfølgelig kunne utstyre 5-serien med en rekke avanserte elementer for økt komfort, glede og sikkerhet. Blant annet kan du få den med full kamerapakke så du ser rundt hele bilen.

Du får også bilen med aktiv cruisekontroll med avstandsholder og automatisk brems, nattsynskamera som automatisk søker opp personer i mørket og markerer disse spesielt, og et system som informerer deg om fartsgrensene på stedet du er.

Du finner flere tester av dagens 5-serie i vårt testarkiv

Les hele saken

Se flere saker fra: Årets biler fra A til Å

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!