XJ har vært imøtesett med spenning; en spenning som ble forløst da den ble presentert for publikum i sommer, ledet av en Jay Leno så entusiastisk og engasjert at han helt glemte tilmålt taletid - uten at noen brydde seg.

Importør og forhandler Jaguar Norge AS har vært gjennom den store multiplikasjonstabellen enda en gang, for å finne ut hvilke priser de skal sende XJ ut på det norske markedet med. Her er litt av resultatet:

XJ 3,0 V6 D Luxury - 275 hk SWB: 1 131 500,-

XJ 5,0 V8 Premium Portfolio - 385 hk SWB: 1 735 400,-

XJ 5,0 V8 Supersport - 510 hk LWB: 2 394 000,-

=

I alt er det 13 versjoner som er på markedet, og de plasserer seg prismessig mellom første og siste eksempel her.

Det skilles på motorer (diesel/bensin og V6/V8) og utstyrspakker (Luxury, Premium Luxury, Portfolio og Supersport), og på om det er en "short wheel base" (SWB) eller en "long wheel base" (LWB). Forskjellen på SWB og LWB er akselavstanden og lengden - førstnevnte modell er 512 centimeter lang, LWB er 525 centimeter.

Dessuten blir det mange muligheter til å velge kombinasjoner av materialer og farger i interiøret!

Jaguar dårlig ut i kvalitetsundersøkelse!

Salgsdirektør Thomas Øvreseth med den dyreste XJ-modellen - en Supersport LWB. For anledningen var den fraktet til Oslo for å stilles ut for presse og potensielle kunder.=

Salgsdirektør Thomas Øvreseth med den dyreste XJ-modellen - en Supersport LWB. For anledningen var den fraktet til Oslo for å stilles ut for presse og potensielle kunder. © Egil Nordlien HM Foto

Jaguar Norges salgsdirektør Thomas Øvreseth opplyser at de første norske XJ-kundene vil få sine biler i mars neste år, og at salgsmålet for 2010 er cirka 30 biler.

Les også:

Test Jaguar XF

Jaguar motorsykkel

Les hele saken

Se flere saker fra: Årets biler fra A til Å

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!