To ganger om året har vi den samme situasjonen: Det er på høy tid å skifte hjul.

Stadig flere overlater jobben med hjulskift til et verksted. Men dette er en jobb du absolutt bør gjøre selv, ikke minst for å gjøre deg kjent med bilen hvis du får en punktering på en øde strekning.

Derfor har vi lagd en video som viser prosessen fra start til mål og gir deg nyttige tips med på veien. Se videoen ved å trykke på bildet øverst i artikkelen.

Utfyllende tips om vinterdekk finner du i disse lenkene og i teksten under:

Les også:

Spar tusenlapper på sommerdekk

Sjekk dekkdimensjonen, slik leser du koden på dekket

Brukte dekk er mye dårligere på vått føre

1. Se over vinterdekkene før du legger om. Sjekk at mønsterdybden er minimum 3 millimeter.

2. Sjekk at det ikke er skader i gummien, og at dekkene ikke er slitt skjevt. Det siste kan skyldes feil lufttrykk, eller at hjulopphenget trenger en sjekk.

3. Legg ut vinterdekkene der de skal på. Pass på to ting:

* Moderne dekk har ofte en bestemt rulleretning. Den står angitt på utsida av dekket, som regel med en pil og teksten "rotating direction". Monterer du dekk med en bestemt rulleretning på feil side, vil dekket få sterkt reduserte egenskaper.

* Når det gjelder forholdet mellom slitasje og hvor dekk bør monteres, er rådene delte. Klikk Bils dekkekspert Kjell Magne Aalbergsjø holder på at det eneste rette er å montere de minst slitte dekkene bak.

- Det er i rattet og forhjulene en kjenner når det slipper, og derfor bør de mest slitte dekkene stå foran. I tillegg er en sladd i bakenden det folk flest sliter mest med å få kontroll over. Med de beste dekkene montert bak er risikoen for hekksladd minst, sier Aalbergsjø.

4. Sett bilen i gir og dra på håndbrekket før du begynner å jekke opp bilen. På de fleste biler skal jekken stå på et sted med ekstra forsterkning. Som regel vil du se eller kjenne med fingrene hvor dette stedet er. Sjekk bilens håndbok dersom du er i tvil.

Les også:

Test: Her de beste piggdekkene

5. Løsne mutrene, men ikke skru dem helt av. NB: Låsemutre krever spesielle nøkler som ble levert med bilen din eller da du kjøpte felger.

6. Jekk opp bilen, skru mutrene av, ta av hjulet. Hvis det sitter fast, spray på rustoppløser og la den virke.

7. Før du setter på vinterhjulet, kan du smøre kobberfett på hjulboltene eller hjulmutterne. Da blir hjulene lettere å få av til høsten. Stram til annenhver mutter til alle er skrudd inntil. Ikke stram for hardt, da kan du skade gjenger eller felg. Etterstram etter tre-fire dagers kjøring.

8. Sjekk lufttrykket i vinterdekkene. En god del av trykket siver gjerne ut etter et halvt år i vinteropplag. Korrekt lufttrykk finner du ofte i bilens håndbok.

9. Vask sommerdekkene før du setter dem bort. Bruk felgrens og mye vann for å få bort skitten.

10. Stadig flere biler har lufttrykkovervåking. Ved dekkskift må sensorsystemet i slike biler resettes. Sjekk håndboka eller ta kontakt med merkeverksted.

Flere videoartikler med tips og råd om bil og bilkjøring:

-Slik kjører du i rundkjøring

-Slik sitter du riktig i bil

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!