1-serie er en viktig bil for BMW. Da den kom i 2004 utfordret den Audis allerede suksessrike A3, og det har den siden gjort. 1-serie er den klart mest sportslige bilen i kompaktklassen, og er også den eneste med bakhjulsdrift.

Øystein Sponheim er salgsdirektør hos BMW Norge, og kan fortelle oss at 1-serie er en viktig modell her til lands. - Rundt 20 prosent av bilene vi selger er 1-serier. Da sier det seg selv at dette er en viktig bil for oss.

Nå holder det Bayerske bilmerket på å utvikle den andre generasjonen, og vi har fått fatt i illustrasjoner som viser hvordan bilen kan bli.

Du finner flere tester av dagens modell i vårt rikholdige testarkiv

Samme plattform som 3-serie

Fronten er hentet fra den nye 5-serie GT, samtidig som hekken har fått noen små endringer. Det er altså ikke noen revolusjonerende endringer her, men snarere en evolusjon av en oppskrift som har vist seg å fungere.

Plattformdeling er ekstremt viktig for å holde kostnadene nede, og det har også blitt vanlig at produsentene bytter seg i mellom. BMW har valgt å fortsette med 3-serie-plattformen, og dermed beholde bakhjulsdriften. Det vil samtidig føre til at 1-serie blir en del dyrere enn konkurrentene, og noen mener det ville ha vært et smartere trekk å basere 1-serie på Mini, og la 5- og 3-serie dele plattform. Slik det ser ut nå, vil 1-serie konkurrere med de større sedanene Audi A4 og Mercedes C-klasse prismessig.

=

Flere karosserivarianter

Vi vil nok få se flere varianter av 1-serie i fremtiden enn det vi har i dag. Per dags dato får man 1-serie i tre- og femdørsversjon, i tillegg til en coupe- og en kabrioletvariant.

Mest sannsynlig vil tredørsvarianten bli tatt ut, og en annen og mindre bil vil overta dette markedet.

Ifølge ryktene vil vi få både en "shooting brake"-utgave, en femdørs kupésedan i samme stil som 5-serie GT og det BMW kaller Sport Activity Coupe. Førstnevnte er en slags stasjonsvogn med tre dører, mens en SAC er en sportslig SUV med coupelinjer på lik linje med X6.

Dersom 1-serie SAC blir en realitet, vil den mest sannsynlig nærmest være en X1 med to dører og et mer coupeaktig utseende.

Les også:

Disse bilene har best motor

Ti familiebiler med automatgir

Nye motorer

I 2012 begynner EUs nye utslippskrav å tre i kraft, og målet er da at 65% av de nye bilene skal ha et utslipp på under 120 gram CO2 per kilometer. Dermed er sannsynligheten stor for at en rekke nye motorer vil bli introdusert i 1-serie.

Ifølge ryktebørsen vil det blant annet komme en 115i med en liten turbomotor, og her kan vi nok forvente oss ytelser opp mot 200 hester.

Det ryktes også at det vil komme en SuperSport-versjon, som vil plassere seg rett under M3 ytelsesmessig. Det betyr rundt 350 hester, og mest sannsynlig vil dette komme fra en turboladet sekser. I tillegg vil denne modellen få lavere vekt ved hjelp av blant annet karbonfiber. Den vil ikke få navnet M1, men det blir så nære som det er mulig å komme.

På dieselfronten er det fortsatt lite informasjon, men også her vil vi nok få se mindre og mer effektive motorer.

Øystein Sponheim vil ikke kommentere den nye modellen, og kan heller ikke gi oss noen informasjon om nye motorer som er på vei. - Vi har noe som kalles konkurrenter, og dermed holdes kortene tett inntil brystet. Vi vil også selge så mye som mulig av dagens modell, og dermed velger vi å ikke gi ut noen informasjon om den nye.

Les også:

Verdens 11 dyreste biler

Bilene som får toppkarakter

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!