Unngå leiebilfellene i syden
Nær halvparten av bilene holder ikke mål. Det viser en test av 60 leiebiler ved forskjellige feriemål rundt Middelhavet. Testen er utført for NAF.

Leier du bil på feriemål i syden, er det betydelig sjanse for å ende opp med en skraphaug. Over 10 prosent av de testede utleierne og bilene fikk karakteren svært dårlig.
Uten airbag og hjulbolt
Ifølge Jan Engebretsen i NAF var mangellisten på de dårligste lang som et vondt år. En Europcar-bil på Santorini manglet til og med en hjulmutter!
Syv av utleierne hadde biler som ikke burde vært på veien, forteller Engebretsen. Til og med defekte sikkerhetsbelter ble avdekket, og fem biler hadde ikke en gang kollisjonspute for føreren.
Rangering/utleier/bil |
Bil/karakter/kommentar |
1. National på Kos, Chevrolet Matiz |
Svært god - god service, god bil |
2. Hertz i Dubrovnik, Fiat Punto |
Svært god - testens eneste perfekte bil |
3. Suntrust i Dubrovnik, Opel Corsa |
God - gode avtaleforhold, god bil |
... |
|
58. Aktif Rent, Marmaris, Suzuki Samurai |
Svært dårlig - bil burde avskiltes |
59. Compass Car, Malta, Suzuki Samurai |
Svært dårlig - bil burde avskiltes |
60. Europcar, på Santorini, Nissan Micra |
Svært dårlig - bil burde avskiltes |
Se full oversikt over alle testede utleiere her (stor PDF-fil)
Enorm forskjell på bilene
EuroTest, som utførte testen på vegne av NAF og 14 andre tilsvarende organisasjoner i Europa, melder at det var dramatisk forskjell på de 60 bilene som ble testet. En av bilene var splitter ny, en annen hadde 150 000 km på telleren.
Over halvparten av bilene fikk riktignok karakteren god. Dette var typisk litt større biler. Typisk for de verste bilene var at dette var de aller minste bilene (7 stykker) og SUV/offroad-biler (5 stykker).
Lest også Klikks testoversikter:
Mangler barnesete: "Bare kjør litt saktere"
40 prosent av bilene manglet barnesete. I de tilfellene hvor det fantes var det i stor grad fillete og dårlige, og kunne i flere tilfeller ikke festes i den aktuelle bilen.
Gode råd for mangel på barnesikring fikk man i Marmaris i Tyrkia: "Det er bare å kjøre litt saktere".
Les også test av 18 barneseter.
Trakk høyere beløp enn avtalt
Men ikke bare bilene kan være dårlige. Også service og informasjon fra utleierne er ofte så dårlig at det går på sikkerheten løs. Spesielt forhold rundt forsikring og nødhjelp viste seg å være kritikkverdige.
Generelt var det imidlertid mangel på presise og utfyllende leiekontrakter. I 23 av 60 tilfeller forelå mulighet for utleier til å kreve (urettmessig) ekstrabeløp i etterkant!
For to av bilene ble det faktisk trukket høyere beløp fra kredittkortet enn avtalt. City Rent a Car i Rimini belastet kortet for 60 euro to ganger, mens Kompas Rent a Car i Dubrovnik trakk 10 euro for mye.
Selv ikke etter flere klager er forholdet gjort opp.
Lokkepriser svært vanlig
Leieprisene varierer enorm rundt Middelhavet. Billigste bil i testen var en Chevrolet Matiz på Santorini til 30 euro dagen, dyreste bil var en like liten Lancia Ypsilon i Rimini, til 133 euro dagen.
Men også på samme sted kan prisene variere med 100 prosent fra billigste til dyreste utleier av samme type bil og leieforhold. Gjennomsnittsprisen for en leiedag for alle testede leieforhold var 61 euro.
Nesten alle gjør opp for lave priser med dyre ekstrakostnader. Forsikring er det vanligste, men også ekstra sjåfør, sjåfør under 25 år og for eksempel leie av barneseter trekker ofte prisene dramatisk opp.
Og bensintrikset...
En helt vanlig kostnadsdriver er dessuten uklare prosedyrer rundt drivstoff på tanken. Det er normalt å skulle levere bilen inn med full tank. Men da forventer man også at man får den utlevert med full tank?
I 28 av 60 tilfeller ble bilene levert ut med fra nesten tom og til langt fra full tank.
Disse stedene ble testet
Kos, Santorini og Thira i Hellas
Rimini i Italia
Dubrovnik i Croatia
Bugibba på Malta
Portimao i Portugal
Conil de la Frontera, Fuerteventura og Novo Sancti Petri i Spania
Fethiye og Marmaris i Tyrkia

