Thule Excellence Skiboks=

DYR MEN GOD: Thule Excellence skiboks © FOTO: THULE

TEST

Test av skiboks: Thule Excellence takboks

Skiboks i toppklassen

Ny skiboks? Vi har testet Excellence - den nye toppmodellen til Thule.

TESTKARAKTER:

6 points 6

KORT SAGT:

+ God plass Enkel montering Åpning på begge sider Solid, tett og stilig design


- Bortsett fra at vi kan høre noen vibrasjoner i boksen når den er tom og vi kjører på dårlig vei – ingen spesielle.

Thule Excellence

Produsent/mer info: www.thule.com

Importør/utlånt av: Rodin & Co AS, tlf. 63 89 33 00, www.rodin.no

Veil pris: ca 8000 kroner

Lastekapasitet: 75 kg

Material: ABS-plast

Åpning: Begge sider

Festeanordning til lasteholdere: PowerGrip, 4 gripeklør som strammes til fra innsiden av boksen - trenger ikke verktøy.

Lengde/bredde/høyde (yttermål): 218x94x40 cm

Volum: 520 liter

Annet: Beskyttelsestrekk til lagring og 3 lastereimer som kan festes på innsiden følger med.

Gjennomføring av testen

Dette er en brukstest hvor vi har brukt boksen i ca 2 måneder. Den har vært monter/demontert fra bilen flere ganger og vært lastet med både ski, pulk, sekker og annet fritidsutstyr.

En skiboks er smart å ha – spesielt om en skal på tur med små barn, hund (og hundebur), pulk, flere par ski, barnevogn, klær, mat og annet utstyr som trengs for en ”familieekspedisjon” på hytta.

Når bil og bagasjerom er fullt er det godt med det ekstra lasterommet en ski- eller takboks gir. Det en imidlertid må passe på er at en ikke pakker for mye tungt utstyr i skiboksen.

LES OGSÅ: Slik pakker du påskebilen

Sjekk vognkort for hvor mye du kan laste på taket og husk at skiboksens egenvekt også skal regnes med¿

Bruk – montering og lasting

Excellence er en stilig skiboks med et tøft design og lakk/farger som skulle stå seg bra til de fleste biler.

Den har såkalt ”Dual-Side åpning” noe som betyr at den kan åpnes på begge sider – noe som forenkler både montering og inn- og utlastning.

LES OGSÅ: Her blir det kø

Thule Excellence Skiboks=
Thule Excellence Skiboks © FOTO: THULE

For deg som irriterer deg over mange skruer og mutrer hver gang du skal montere takboksen er anskaffelse av en av de nye boksene fra Thule med deres PowerGrip system en god grunn i seg selv.

Etter at lasteholderne er montert på bilen tar det 1 – 2 minutter og løfte på skiboksen og skru til gripeklørne slik at boksen sitter fast – smart! Med en egenvekt på 26 kg er den ikke den letteste på markedet, men ikke noe problem å håndtere.

Lett plast

Boksen er av ABS-plast, noe som gjør den lettere enn en boks av glassfiberarmert polyester.

Fordelen med ABS plast er at lavere egenvekt gir mulighet til å laste mer, men selve boksen og spesielt lokket blir merkbart mykere og kan gjøre at åpning og lukking blir mindre presist.

På Excellence vi ikke si at dette er et problem – lokket smetter godt og greit på plass selv om en kan kjenne at det flekser/bøyer seg litt når du trekker det ned.

LES OGSÅ: En velfylt PC redder ferien

Hekken på boksen skrår slik at den ikke kommer i konflikt med bakluken på stasjonsvogner – noe som er spesielt greit om en har en kort bil. Innvendig – på hver side – henger det ned et håndtak som gjør det enklere å lukke boksen på høye biler eller for korte personer.

God plass

Med innvendige mål på ca 205x85x40cm og volum på 520 liter svelger boksen unna godt med utstyr. 6 – 8 par ski/snowboards - eller barnepulk, 2 - 3 par ski med staver, skisko, og 1 – 2 dagstursekker som ble vårt standardoppsett for fjelltur.

Spesielt høyden og bredden er viktig å merke seg om en ønsker å pakke en pulk opp i boksen.

Vanntett

Et problem på enkelte skibokser er at de tar inn vann om en kommer inn i en skikkelig regnskur som varer en stund.

Dette trenger ikke å ha så mye å si om det kun er ski som ligger i boksen, men om det er klær og f. eks soveposer er dette ikke hyggelig. Med våre erfaringer vi har gjort både med sludd, regn og bilvask viser at dette ikke er et problem på denne boksen.

Sikkerhet

Kollisjonstester som er gjort tidligere viser at flere bokser som er på markedet ikke tåler en kollisjon selv i lave hastigheter før de går i stykker med det resultat at ski og slalåmsko kommer flygende i lufta som livsfarlige prosjektiler.

Excellence er testet og har bestått ”City Crash norms” – noe som viser at den tåler en front mot front kollisjon i 18 km/t uten at den løsner fra lasteholderne og ikke går i stykker.

18 km/t høres kanskje ikke spesielt imponerende ut, men det er disse verdiene som brukes ut fra ISO og DIN standard.

Konklusjon

Alt i alt en stor, sikker og stilig takboks som er praktisk i bruk og ikke minst meget enkel å montere. Anbefales!

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Vår karakter:

klikk logo
6 points

Kommentarer:

Terje Bjørnsen Fagansvarlig motor

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Untitled Document
SLIK FINNER DU VÅRE BILTESTER:

På forsiden av Bil

Tesla Model X=

Hørt om Model 3?

Tesla-modellen de aller fleste vil ha råd til.

Fra traktor til moderne familie-SUV

Det ble solgt rundt 10 000 av den på midten av 2000-tallet. Nå er den tilbake.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Dette er en skikkelig versting

Og da mener vi ikke karbohydratene.

artikkel bilde

For å få denne ren trengte vi to ting. Klarer du å gjette hva?

Sjekk hva du kan om flekkfjerning med denne quizen.

artikkel bilde

Er du smartere enn en skoleelev?

Husker du noe av pensum fra da du gikk på skolen?

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Denne siden er en del av Klikk.no

Fagansvarlig motor:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktsjonssjef:

    Martin Jansen

  • Ansvarlig redaktør / direktør:

    Axel Walø

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Bil

Teknologien gjør en vanlig bil lynrask

Gjør bilen raskere samtidig som forbruk og utslipp senkes.

Endelig! Vi har fått prøvesitte Volvos nye SUV

Her er de første bildene av helt nye Volvo XC90.