ALIX-1: Datamaskinen Alix-1 som Jonathan Oxer har koblet til bilens digitale hjerte. Foto: Jonathan Oxer/Geekmyride.org

ALIX-1: Datamaskinen Alix-1 som Jonathan Oxer har koblet til bilens digitale hjerte. © Foto: Jonathan Oxer/Geekmyride.org

For å få dette til måtte han komme seg inn i bilens, en Mazda RX-8, digitale hjerte, og få på plass en lite strømkrevende datamaskin som kan kobles til nettet.

Det klarte han, og bilen hans er nå gjenstand for beundring på konferanser for teknofrelste bilentusiaster med ambisjoner utover det å skifte dekk.

- For tiden holder jeg på med en prøve for et TV-serie som vil ta opp en rekke ting rundt denne typen teknologi. Vi vil også legge ut fremgangsmåter og teknisk informasjon på nettstedet «Geek My Ride» , som TV-programmet også heter, skriver Jonathan Oxer i en e-post til Klikk.no.

Online fra bagasjerommet

Normalt er det vanligste å koble seg til med en datamaskin når bilen står stille, fordi vanlige datamaskiner er svært strømkrevende. For å unngå flatt batteri i første sving, måtte Oxer finne en lite strømkrevende datamaskin.

Det fant han i en Alix-1 (ekstern lenke), som er kraftig nok til å kjøre en fullversjon av operativsystemet Ubuntu Linux . Systemet hans består også blant annet av en USB-hub og SLA-batteri. Batteriet lades opp hver gang bilen kjører.

LES OGSÅ: Her er de beste sommerdekkene

Datasystemet er tilkoblet internett med mobilt bredbånd i 3G-nettet, og har også mulighet for la andre datamaskiner å koble seg til ved hjelp av trådløst nettverk (WiFi).

Jonathan Oxers datasystem er tilkoblet bilens diagnoseverktøy, som mekanikerne på verksteder normalt bruker for å sjekke bilens tilstand. Han kan med det lese av de fleste parametre fra bilens digitale system.

Men denne karen har tatt det hele flere skritt lenger.

Se også:

Jonathan Oxer på Facebook

Jonathan Oxer på Twitter

Fysiske inngrep og endringer i filer

Det er ikke gjort i en håndvending å få til noe slikt som dette, og Oxer forteller på nettstedet sitt at han har gjort endringer på tilkoblingen til bilens datasystem, for å få den fysiske tilkoblingen til å stå i riktig posisjon.

Ved hjelp av en forlenget USB-kabel sendes informasjonen rett til datamaskinen i bagasjerommet.

Videre har Jonatahan Oxer gjort endringer i det originale systemets datafiler, og lagt inn nye datakoder for å få systemene til å snakke sammen slik han vil.

Her kan du lese om hele prosessen den australske bilentusiasten har gjort (ekstern lenke, engelsk)

Start og stopp med ipod og iphone - eller armen

Da Oxer hadde hacket seg inn i systemet, ville han også kontrollere bilen ved hjelp av en «håndholdt konsoll». Valget falt på ipod og iphone. Til dette bruker han en fullskjerms nettleser for enhetene, som kan lese informasjonen fra bilens webserver.

Grensesnittet på telefonen eller ipoden viser bilen i fugleperspektiv, og har knapper for start, stopp, lås, lås opp, strømuttak og bakluke.

Systemet viser også tekniske data i sanntid. Denne informasjonen hentes fra motorsystemet og viser blant annet motorens omdreininger per minutt, fart og temperatur.

Naturligvis er det mulig å se hvor bilen befinner seg på et kart. Ved hjelp av et Google kart plasseres bilen på kartet, basert på GPS-data.

Oxer har, ifølge nettstedet hans, operert inn en RFID-brikke (radiofrekvens identifikasjon) (ekstern lenke) i venstre arm, som sender signaler til bilen om å låse opp og starte motoren bare han løfter armen opp mot vinduet, slik at senderen får kontakt med mottakeren som sitter i bakruta.

MAZDA RX-8: Jonathan Oxer kan styre sentrale funksjoner i sin Mazda RX-8 ved hjelp av iphon, ipod eller innoperert radiosender i armen. Foto: Jonathan Oxer

MAZDA RX-8: Jonathan Oxer kan styre sentrale funksjoner i sin Mazda RX-8 ved hjelp av iphon, ipod eller innoperert radiosender i armen. © Foto: Jonathan Oxer

Lett å koble seg til systemet

Det kan være lett å lese data fra bilens system, og det finnes OBD-grensesnitt (on board diagnostics) som kan kjøre på en vanlig PC, og kobles til bilen. Bilprodusentene leverer diagnosekontaktene etter en felles standard, slik at kontaktene skal være like.

Til en rekke biler finnes det dataprogrammer man kan kjøre mot systemet for å lese av informasjon, og gjøre endringer på noen av innstillingene.

- Å gå så dypt inn i systemet som han her har gjort, krever både kunnskap og kreativitet utover det vanlige. Det krever også fysiske endringer av dyre og følsomme komponenter som virkelig krever at man vet hva man gjør, sier motorjournalist Knut Arne Glesne i Klikk.no

Klikk.nos ekspert på området tror neppe at det Jonathan Oxer har gjort er mulig å få til for hvermannsen, og at verksteder neppe kommer til å gjøre en slik jobb for kunder.

BEUNDRERE: Mange teknofrelste samlet rund vidunderbilen Mazda RX-8.Foto: Geekmyride.org

BEUNDRERE: Mange teknofrelste samlet rundt Oxers vidunderbil, Mazda RX-8. © Foto: Geekmyride.org

Helt nytt for Mazda Norge

Mazda Norge selger ikke biltypen RX-8 i Norge, og har ikke hørt om denne typen «innbrudd» i sine modellers datasystemer.

- Dette var nytt, og jeg har ikke hørt om det før, sier Svein Huset, ettermarkedssjef i Mazda Norge til Klikk.no.

Om du som bileier faller for fristelsen til å logge deg på bilens datasystem, og gjøre endringer vil garantien bortfalle om det blir oppdaget at systemet er blitt tuklet med.

Kan miste garantien

Dette gjelder i alle fall de nyeste modellene, hvor du som eier får garanti fra leverandøren.

- En bil er jo eierens eiendom, og bileieren kan jo gjøre det han vil. Men om det oppdages at bilens systemer er tuklet med, vil garantien bortfalle, sier Huset.

Han mener det er teoretisk mulig for et verksted å oppdage ekstra filer, eller endringer i de originale filene i bilens datasystem.

Men australieren er ikke helt enig i den norske Mazda-representantens teorier.

- Endringene jeg har gjort er nesten fullstending ikke-forstyrrende for det opprinnelige systemet. Ved å fjerne et par kabler og utstyr, kan jeg tilbakstille bilen til fabrikkstandard slik at Mazda selv ikke kan se at jeg har gjort noe som helst, skriver Jonathan Oxer i en e-post til Klikk.no.

NAF SKEPTISKE: Nils Sødal i NAF, vil ikke anbefale folk å gjøre endringer eller å koble seg til bilens datasystem.

NAF SKEPTISKE: Nils Sødal i NAF, vil ikke anbefale folk å gjøre endringer eller å koble seg til bilens datasystem. © Foto: Pressefoto NAF

NAF advarer mot å prøve

Norges største interesseorganisasjon for bilister, NAF, synes ikke det er noen spesielt god ide å bryte seg inn i bilens datasystemer for å få kontroll over det.

- Slik vi forstår det er bilens styringssystem koblet til en ekstern pc eller iphone, som kan styre en del sentrale funksjoner, og vi vil ikke anbefale folk å iverksette dette, da det kan ha sikkerhetsmessige, garanti- og forsikringsrettslige følger, sier Nils Sødal, kommunikasjonsrådgiver i NAF, til Klikk.no

NAFs tekniske og juridiske eksperter mener en slik ekstern pc kan hackes på linje med andre PC-er.

- Hvis bilen blir stjålet og det viser seg at bilens startsystem styres på denne måten, vil en kunne få problemer i forhold til forsikringsselskapet, i det produsentens startsperresystem synes satt ut av funksjon, sier Sødal.

Bilorgansisasjonen ser også en del sikkerhetsmessige problemer knyttet til at eksempelvis dører og tenning og kan styres eksternt.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!