Ferrari spiller med helt åpne kort, og sier at det ikke finnes noen vei forbi den utviklingen som er i gang. Derfor har de startet med å gjøre F430 til en mer miljøvennlig bil. Kommende utslippskrav er selvfølgelig en av årsakene.

Å blande biodrivstoff i ordinær bensin er en velkjent affære, men ingen har stor erfaring med dette når det gjelder biler av denne typen; da er det snakk om høye ytelser, og mye drivstoff skal gjennom systemet.

Når man konverterer en bil til å gå på biodrivstoff, øker gjennomstrømningsmengden radikalt, særlig i slike sportsbiler. Ferrari forteller da også at nettopp dette var en av utfordringene; man måtte lage helt nye matesystemer for drivstoffet fram til motoren, samt endre dyser og motorstyring.

Ferrari vet at de ikke slipper unna i Formel 1 heller, så satsingen og tilegnelsen av kunnskap er ikke bortkastet. I Formel 1 må som kjent 5,75 % av drivstoffet stamme fra biomasse, mens både FIA GT- og ALMS-seriene må kjøres på minst 10 % bioethanol. Man skal heller ikke se bort fra at det kommer krav om enda større andel biomasse etter hvert.

Foruten Ferrari, har også Koenigsegg laget en "flower power"-versjon, nemlig av CCX.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!