PRAKTISKE LØSNINGER: Kolbjørn skryter av de praktiske løsningene i bilen.

- Jeg tror vi er nødt til å snakkes på mandag, jeg er nemlig sjåfør i et bryllup akkurat nå.

Hva? Drosje av gårde fra kirken etter at en vielse er i boks? Høres dette normalt ut? Nei, men så er heller ikke drosjeeier Kolbjørn Grøholts (63) arbeidsverktøy av den vanlige sorten. Vi avtaler et møte den påfølgende torsdagen.

Tester av vanlige biler finner du her!

Masser av gule håndtak

I et lite avlukke mellom Nydalens mange kontorbygg møter jeg Kolbjørn. Med et stort smil om munnen presenterer han seg selv, før han stolt begynner å fortelle om sitt noe utradisjonelle, og ikke minst unorske kjøretøy:

- Hvorfor kjøre en Mercedes E-klasse når man kan tilby kundene langt bedre plass i denne?

Kolbjørn prater ivrig i vei, samtidig som han demonstrerer bilens praktiske løsninger. Her er det blant annet stigtrinn - for øvrig effektivt stuet bort i det knøttlille bagasjerommet bak kupeen når det ikke er i bruk - samt gule håndtak til et helt fotballag.

Skulle det komme mer enn to passasjerer, finnes det også to nedfellbare seter med ryggen mot kjøreretningen. De to sistnevnte byr kanskje ikke på verdens beste sittekomfort, men de er da i hvert fall der.

Bilen han beskriver er en LTI TX4, eller en London-taxi om du vil - de sjarmerende retrobilene som har blitt et britisk nasjonalsymbol, om enn litt i skyggen av de toetasjers bussene.

Faktisk er bilen nærmest uforandret siden Car Bodies, i samarbeid med Mann & Overton og Austin, satte modellen FX4 i produksjon i 1958. TX4 er det siste skuddet på stammen, med mange oppdateringer, deriblant en ny drivlinje fra VM Motori.

IKKE UTDATERT: Selv om den klassiske Londontaxien har sett lik ut i over 50 år, betyr ikke det at Kolbjørn ikke tar kort.

Guttedrøm

- Jeg har siklet på disse taxiene siden jeg var guttunge, og fortsatte i voksen alder. Jo eldre jeg ble, jo mer og mer tenning fikk jeg, og det var bare et tidsspørsmål om når jeg skulle skaffe meg en slik, ikke om.

Det var i mai 2007 han bestemte seg for alvor: en LTI TX4 skulle det bli. Gjennom en kollega i Taxi 1 i Bergen, fikk han prøvekjørt en bil, for de hadde den gang landets to eneste TX4-er i drift.

Deretter bestilte han en bil gjennom dem, og fem måneder senere stod det en venstrerattet London-taxi klar til henting i Vestlandets hovedstad, ferdig godkjent fra Biltilsynet.

Avgiftig

Den ferske eieren hentet selvsagt bilen selv og kjørte den til Oslo, en drøm av en kjøretur ifølge han selv. Men gratis ble bilen ikke. Til tross for at motoren er den mest moderne maskinen som noensinne har sittet i en LTI, har den et høyt utslipp av CO2.

Kombinert med en egenvekt på drøye 1900 kilo, hjelper det da lite at bilen kun koster 25.000 pund i England; etter at Staten hadde plusset på sin del, havnet bilen nemlig på relativt stive 470.000 kroner.

Ikke så voldsomt tenker du? Vel, taxi-prisen på en velutstyrt Mercedes E-klasse ligger ifølge Kolbjørn på rundt 440 000 kroner.

Men hvorfor har han valgt å bla opp såpass mye penger for arbeidsverktøyet sitt, er det bare for å skille seg fra mengden?

- Dette kjøpet har en langt dypere mening for meg enn kun den personlige interessen, den kommer i annen rekke. I denne bilen kan jeg tilby folk meget gode plassressurser, og den er utrolig fleksibel for folk med fysiske handikap grunnet sine mange praktiske finesser, forteller han.

- For øvrig synes jeg det er håpløst at man skal straffes så voldsomt som man gjør av avgiftssystemet vårt ved å velge en slik bil som dette. Den er jo bygget for å frakte folk komfortabelt og trygt, legger han til.

- Måtte bytte holdeplass

Ikledd dress for anledningen tar jeg plass bak i bilen, selvfølgelig etter at Kolbjørn på høflig, engelsk vis har åpnet døren for meg. En liten runde i Nydalens travle gater i rushtiden avslører - som ventet - at London-taxien byr på mer enn god plass.

- Oppmerksomheten man får er helt utrolig, forteller han. - Selv om jeg snart har kjørt bilen i et år, er det stadig like mange som snur seg etter den. Faktisk måtte jeg bytte holdeplass fordi mange snek i drosjekøen for å kjøre med meg.

Har responsen utelukkende vært positivt?

- Vel, det er litt enten eller, gliser han. - De aller fleste elsker bilen, men du har også dem som virkelig ikke kan fordra den, og som gjerne venter på bilen bak i stedet. Men det tar jeg ikke innover meg, sier den tidligere Volvo-sjåføren med et lite selvhøytidelig smil om munnen.

Og det faktumet at noen velger bilen i et bryllup er kanskje et godt nok plaster på såret?

Les også:

London for deg som har sett London

Nudist-nattklubb i London

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!