Rygging med tilhenger kan være en prøvelse for de fleste. Noen hengere har et langt drag, og de kan være annerledes å rygge enn de med kort drag. Og noen er boggi-hengere med fire hjul, mens andre bare har to hjul.

Vi fikk tidligere racerfører og nå teameier Roger Moen til å vise oss hvordan man rygger med henger. Roger kjører mer med tilhenger enn de fleste, og har ingen problemer med å rygge med den - uansett hvor stor eller liten hengeren måtte være.

- Noe av det viktigste når det gjelder å rygge med tilhenger, er selvsagt trening, forteller Roger.

Les også:

Slik kjører du rundkjøring

Slik lukeparkerer du

Kan du parkeringsreglene?

Sving til høyre når du skal til venstre

- Jo mer du rygger med henger, desto lettere blir det. Selv gjør jeg det nå på refleks og tenker egentlig ikke over hva jeg gjør, men hovedsaken er at man må svinge til høyre når man skal ha tilhengeren til venstre, og motsatt. Det er litt vanskelig for mange i begynnelsen.

Roger Moens tips inneholder ellers rolige bevegelser, og at man ikke må vente lenge med å korrigere rattet når hengeren begynner å svinge.

- Jeg bruker stort sett speil, og småjusterer litt med rattet hele tiden. Dessuten finner jeg ofte noen referansepunkter jeg ser på, som en brøytekant eller liknende. Det er også lettere å svinge hengeren mot venstre enn mot høyre, ettersom man har bedre sikt da, forteller Moen.

Tips for å rygge med henger (mot venstre):

  1. Pass på at bil og henger står så rett som mulig før du skal begynne å rygge.
  2. La det være noen meter fra der du begynner å rygge til dit du skal svinge inn. Gjerne like mange meter som tilhengeren er lang.
  3. Husk at du også må ha god plass til høyre når du skal rygge inn mot venstre.
  4. Begynn å rygge, og sjekk at hengeren går rett frem i ditt venstre sidespeil.
  5. Når hengeren er ved svingen/porten, så sving mot høyre for å få hengeren til å peke mot venstre. Det er lettere å svinge litt for mye mot høyre og korrigere etterpå, enn å svinge for lite.
  6. Så fort hengeren begynner å svinge, må du rette opp forhjulene samtidig som du fortsetter å rygge.
  7. Nå må du svinge litt mot venstre slik at du også får med bilen rundt hjørnet. Etter hvert må du sannsynligvis korrigere litt mot høyre igjen. Har alt gått etter planen, skal du være på plass.

Les også:

Slik passer du på vikeplikten

Slik kjører du på glatta

Slik sitter du riktig i bil

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!