Modellen er for så vidt en gammel kjenning, men vi unner likevel en fornyet favoritt litt lørdagsplass her på Klikk Motor.

Som vanlig er det ikke snakk om de helt store endringene hos Porsche - på en maskin som de aller fleste vil si holder mål allerede. 911 GT3 RSR er Dr. Ing. h.c. F. Porsche AGs aller sterkeste asfaltracer fra før, med seirer både i 24-timersløpet på Nürburgring og den amerikanske Le Mans-serien forrige sesong.

450 hestekrefter

Når motorsportavdelingen i Weissach nå har lagt siste hånd på verket, betyr det at motoren er borret opp ytterligere 0,2 liter. Det nye slagvolumet er fire liter blank, og dermed skal boxersekseren nå yte 450 hestekrefter pluss ved 7.800 omdreininger.

Men det er fortsatt litt å gå på, siden turtallssperra ikke slår inn før motoren passerer 9.000 omdreininger i minuttet. Porsche oppgir selv at mer av kreftene er tilgjengelig i lavere turtallsområder i 2009-utgaven.

Maksimalt dreiemoment er oppgitt til 430 Nm, men dette ligger relativt høyt i registeret - ved 7.250 omdreininger.

Vi har testet GT3, les testen her.

RACERBIL: Slik er førermiljøet i Porsche 911 GT3 RSR. Nytt av året er at du faktisk kan nyte luftkondisjonering i dette barske miljøet.=

RACERBIL: Slik er førermiljøet i Porsche 911 GT3 RSR. Nytt av året er at du faktisk kan nyte luftkondisjonering i dette barske miljøet. © Porsche AG

Frontfiks

De mest synlige endringene på årets modell er luftinntak og -utblås på panseret. Helt nytt er det at 2009-modellen av verstingen faktisk også kan fås med aircondition, som er en av hovedgrunnene til endringene i fronten.

Men motorsportavdelingen har også tatt med 911-en i vindtunnel for ytterligere optimalisering av kjøling, luftmotstand og bakkekontakt. Hekkspoileren har fått ytterligere justeringsmuligheter, i tillegg til at underplata bakerst er filt på. RSR-utgaven har til slutt blitt en smule lettere, takket være endret bremsesystem. Det skal også være spart noen kilo på det elektriske ledningsnettet.

Og prisen? Ikke oppgitt på norsk, men Porsche tar selv 380.000 euro for en slik bil - som det til nå er bygd omtrent 20 av i Weissach.

Den prisen er lenge før norske avgiftsmyndigheter har sagt sitt.

Les også:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!