Volvo er et sterkt globalt varemerke med stolt historikk, uttalte Ford-sjefen Alan Mulally mandag.

Men det var ikke ros til Volvo-datteren og hennes medarbeidere som var hans fremste agenda denne dagen.

Mulally ville pynte bruden. Selge den ene av to svenske bilstoltheter, som en del av en ny forretningsstrategi forårsaket av finanskrisen. I snart ti år har Ford eid Volvo, et bilmerke som fortsatt først og fremst forbindes med sikkerhet. Nå kan ingen lenger være helt sikre på hva som skjer med Volvo Personvagnar.

Når vi tar vår avgjørelse, blir det til Ford og Volvos beste, påsto Mulally.

I Trollhättan, Saabs vugge, skjelver folk også i buksene. General Motors (GM) har vært på eiersiden i snart 20 år - nå kan det snart være slutt.

Fram til sent tirsdag kveld hadde GM ikke vært like tydelige på at Saab er til salgs, men rett før New York-børsen stengte, ble bomben sluppet.

Er det noe du lurer på? Still et spørsmål til torsdagens nettmøte her.

GM har allerede erfart hvor trøblete det kan være å bli kvitt et brysomt varemerke, gjennom forsøket på å selge Hummer i høst.

Vi skal forsøke å selge Saab også, uttalte toppsjef Fritz Henderson i går.

Dramatisk for industrien

Svenskene har alltid brisket seg med at de produserer biler. At vi nordmenn ikke har fått det til, og at det har blitt med Troll, en bil som - om man ser litt stort på det - faktisk også så ut som et.

Svenskene har produsert små og store biler, ja til og med lastebiler, hos Volvo Lastvagnar og Saab-avleggeren Scania. I årevis skjedde det med til dels stor suksess.

Se våre Volvotester her.

At det er dramatisk det som nå skjer, illustreres av at svenske underleverandører til bilindustrien omsetter for mer enn det lastebilprodusentene Volvo og Scania gjør til sammen.

En gang ville svenskene bytte aksjer i bilfabrikkene mot statlige norske oljeaksjer.

Men det var lenge før Ford kjøpte opp Volvo i 1999 og GM gikk inn i Saabs personbildivisjon med hud og hår, eller karosseri og cash, i 2000. Da hadde de allerede sittet med halvparten av aksjene siden 1990.

=

Taper flere milliarder

I dag står det så mye dårligere til, og ingen norske myndighetspersoner har noen særlig grunn til å angre på at det ikke ble svenske bilaksjer.

Oljeprisen står seg fortsatt vesentlig bedre, selv om også den merker at den verdensøkonomiske balansenerven er i ulage.

Når det ble så galt at både Ford Motor Company og GM, ifølge Financial Times, tok kontakt med den svenske næringsministeren Maud Olofsson for å be om kriselån, ble det ekstra tydelig.

Ford kunne opplyse om at Volvo hadde tapt hele 458 millioner dollar i tredje kvartal, og at de var i gang med å sparke 6000 ansatte. Saab har annonsert at de kommer til å tape enda mer enn Volvo - 500 millioner dollar.

Samtidig jobber begge bilgigantene, i tillegg til Chrysler, med de amerikanske myndighetene for å redde stumpene "over there". Og svenskene roper om proteksjonisme.

I USA har Volvo-salgstallene stupt i høst.

Svikter sine egne

Volvo og Saab har hatt betydelige "förluster" også i hjemmemarkedet, der de tradisjonelt har hatt et enormt fotfeste. Om vi sammenlikner novembermåneden i fjor med i år, er salgssvikten voldsom - modell for modell - selv om tre svenske modeller fortsatt er i klar tet.

Totalmarkedet i november i år var ned med 38,4 prosent sammenliknet med samme måned i fjor, viser ny statistikk fra Statistiska Centralbyrån. Bilindustriforeningen går videre inn i tallene, som du kan laste ned her. Tallene viser at Volvo V70, Saab 9-3 og Volvo V50 fortsatt leder an i statistikkene.

Verst går det ut over en bil som Saab 9-5 - som har fått salget mer enn halvert i de sammenliknede periodene, viser oversikten.

Man skulle nesten tro at patriotismen var sterkere. Men i en avstemning på auto motor og sports svenske nettsider, hadde bare 17,1 prosent i går kveld svart et ubetinget ja på at den svenske staten bør kjøpe Volvo.

42,5 prosent hadde svart ja, under forutsetning av at et kjøp kun var for en overgangsperiode.

=

Volvos svakheter

Om vi tar Volvo først: Bilene er for dyre til at den jevne bilkjøper kaster seg over dem.

Samtidig er ikke merket luksuriøst nok til å nå de pengesterke. Det gir for lite status og prestisje, selv om svenskene selv har hatt klokkertro på sitt varemerke "scandinavian luxury".

Kort fortalt er det nedtonet design med inspirasjon hentet fra den skandinaviske naturen. Delvis skal det også dreie seg om råvarer.

Etter vårt syn er det imidlertid motorutvalget som er merkets største svakhet. Teknologien er i hovedtrekk gammel, og det sier sitt når Volvos nye SUV ved navn XC60 kommer til markedslansering med en 2,4-liters turbodiesel.

Hva mener du? Lager svenskene de gale bilene til dagens bilmarked. Si din mening i bunnen av artikkelen!

Greit nok at den har kraft nok, men den slipper ut for mye CO2 til at bilen kan få riktig pris med dagens avgiftspolitikk. Flere lavutslippsvarianter er bebudet for neste år, vi venter i spenning på om signalene som er kommet holder vann.

Joda, Volvo nyter fortsatt godt av ryktet som en av verdens sikreste biler. Det har vært et kvalitetsstempel de siste 30 årene, og Volvo har alltid ligget foran.

Det som gir grunn til hodebry nå, er at de aller fleste andre følger etter - sikkerhetsoppskriften er ikke nok når også andre, og før ubetydelige, produsenter, oppnår femmere i kollisjonstestene hos EuroNCAP.

Gamle biler om igjen

Hvordan er det så med Saab? For det første produseres ikke lenger Saab 9-3 i Sverige, men ved Opel-fabrikken i tyske Rüsselsheim.

Det er ikke mye "du gamla du fria" over sånt.

For motorentusiaster vekker Saab-navnet gode minner. Som fra den gang for 30 år siden da Saab 900 Black Turbo ble introdusert. Designen var outrert og gikk ikke inn i historien som ett av de vakreste. Men turbo, det kunne Saab.

Etter at GM tok over, er det like åpenbart at Saab er blitt tilført svært få midler til nyutvikling.

Alle våre Saabtester finner du her.

Den første fallitterklæringen kom bare halvannet år etter at oppkjøpet var klart. GM innså at ambisjonen om å ta opp kampen med BMW, i første omgang med deres 7-serie, ikke ville lykkes. En forhjulsdrevet Saab-luksusflåte ville aldri bli en BMW.

Siden har det stått mer eller mindre stille - med unntak av da 9-3-modellen kom på markedet senhøsten 2002.

Dagens 9-5-modell er det beste beviset på stillstanden, basert på forgjengeren 9000 - en av de siste virkelige Saab-bilene. Visst har det kommet til en og annen ny motorisering, men dette er og blir en gammel bil, som med unntak av visse kosmetiske endringer framstår akkurat som modellen gjorde ved markedsintroduksjonen i 1997. Stasjonsvogna kom året etter.

=

Gravøl eller feiring?

Om det blir gravøl eller ikke, gjenstår å se. Kanskje vil nye og mindre USA-påvirkede eierskap sørge for både ny giv og bedre stabilitet.

Men begge de amerikanske eierne vet at det ikke er lettest å kvitte seg med bilprodusenter i dagens marked. Og i hvert fall ikke til en riktig pris.

Skulle det ende opp med at det hele går helt over styr, skal vi kjøpe en sixpack med Pripps (som rett nok eies av danske Carlsberg), som moralsk støtte, til gravølet. Og mimre litt over det som var. For i det store og det hele synes vi det er trist at den svenske bilindustrien er blitt like skakkjørt som en rundkastet rallybil.

For avholdsmannen kan vi foreslå Ahlgrens bilar til en eventuell minnestund.

For svenskene vil de kanskje få en viss bismak.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!