Abu Dhabi i De Forente Arabiske Emirater er vertsskap for finaleløpet i Formel 1 den 15. november til neste år, og Yas Marina Circuit, som banen skal hete, bygges i disse dager.

Akkurat som i nabobyen Dubai har Abu Dhabi begynt å bygge kunstige øyer ute i havet, og det er på en av disse at den nye Formel 1-banen bygges. Hva herligheten koster, vet vi ikke, men den blir helt sikkert dyrere enn banen i kinesiske Shanghai som går for å være en av de dyreste racerbanene i verden. Den kostet den nette sum av 2,5 milliarder kroner.

Hva tilskuerkapasisteten blir, er heller ikke avklart, men sitteplasser for mer enn 100.000 mennesker er ikke uvanlig på Formel 1-baner. Flest seter er det i Shanghai med 200 000, men den kan ikke matche Indianapolis Motor Speedway i USA.

Den er verdens største idrettsstadion med sitteplass til mer enn 250 000 mennesker.

NY BANE: Yas Marina Circuit er en helt ny Formel 1-bane som bygges i Abu Dhabi.

Ikke lenger en gatebane

I utgangspunktet skulle det bygges en relativt kort permanent racerbane, som skulle gjøres dobbelt så lang når Formel 1 kom på besøk ved å lage en provisorisk gatebane i havneområdet på Yas Island.

Nå har man imidlertid gått bort fra planen om halvparten gatebane og halvparten permanent bane, og i stedet bygger man en 100 % permanent bane på 5,6 kilometer.

Mange hadde gledet seg over kombinasjonen gate/permanent, men det er ikke sikkert de blir skuffet. For selv om den nye banen blir en permanent racerbane, skal den fortsatt gå rundt et havneområde.

Banen vil få et urbant preg, men de typiske betongveggene man finner på gatebaner vil erstattes med avkjøringssoner.

Sånn sett vil Yas Marina Circuit kanskje minne litt om banene i Montreal og Melbourne, som også er en slags mellomting mellom gatebaner og permanente racerbaner. Banen i Abu Dhabi vil imidlertid ha lite til felles med de rene gatebanene som man finner i Monaco, Valencia og Singapore.

Paddocken på den nye banen vil også være tilknyttet havneområdet, slik at teamene kan bruke svære luksusyachter til å pleie sine gjester.

Stor F1-interesse i Midtøsten

Abu Dhabi Grand Prix blir det andre Formel 1-løpet i Midtøsten, ettersom Bahrain Grand Prix på Sakhir-banen ute i ørkenen fortsatt skal kjøres.

Det finnes også flotte racerbaner i Dubai og utenfor Doha i Qatar, men det er ingen planer om å kjøre Formel 1 på disse ennå.

Utenfor banen i Dubai bygger man imidlertid verdens første Formel 1-fornøyelsespark, F1X, som blir det første av en rekke fornøyelsesparker over hele verden som skal være Formel 1-sportens svar på Disney World. I tillegg til F1X bygges det i disse dager en hel by, Motor City, rundt racerbanen i Dubai.

Også ved Yas Marina Circuit i Abu Dhabi skal det bygges en fornøyelsespark, men dette blir et eget Ferrari-land. Michael Schumacher har fått sin egen skyskraper oppkalt etter seg (fra før har han gitt sitt navn til en gate i Dubai), så det er tydelig at denne delen av verden frir til motorfolket om dagen.

Kanskje i flomlys?

Til neste år vil Abu Dhabi Grand Prix mest sannsynlig gå i dagslys, men det kan hende løpet vil gå i flomlys senere.

- F1-sjefen Bernie Ecclestone ønsker seg flere nattløp i Formel 1, og det kan hende at et av disse blir i Abu Dhabi, sa banens sjef, Philippe Gurdjian, til Autosport nylig.

Les også:

Video av Formel 1 på natta

Bathurst 1000: Verdens kuleste billøp

Blogg om favorittløpet Petit Le Mans

Kjør Vålerbanen på PC

Selv om Abu Dhabi har kommet på neste års F1-kalender, er det bare 17 løp som skal kjøres. Frankrike Grand Prix på Magny Cours er borte på grunn av øknomiske problemer, men det jobbes i Frankrike med å flytte løpet til et annet sted, men det skjer ikke til neste år.

Canada Grand Prix på den fantastiske Circuit Gilles Villeneuve rett utenfor Montreal er også borte fra kalenderen, men flere F1-team jobber med å få Canada tilbake på kalenderen. Også løp i USA er viktig, ettersom Nord-Amerika er et viktig kommesielt marked for sponsorene.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!