Klikk.no/bil har gjennomgått likningen for samtlige administrerende direktører hos norske bilimportører.

Oversikten (se tabell i bunnen av artikkelen) viser at det er store forskjeller mellom de best og dårligst betalte, kort sagt kong Salomo og Jørgen Hattemaker blant norske bilmerke. Lønningene reflekterer salgsvolumene og fortjenestemarginene de enkelte merkene har.

Seks av importørsjefene kan også titulere seg som millionærer.

Prestisje og volum i tet

Mangemillionæren og nevøen til avdøde Erik O. Steen, Bertrand Marius Steen, er administrerende direktør i Bertel O. Steen AS. Importørselskapet har både Mercedes-Benz, Peugeot, Chrysler, Jeep og Dodge på menyen, og Steen hadde en skattbar inntekt på drøye 4,3 millioner kroner i fjor (se tabell i bunnen av saken).

Nestemann på lista, Arne Berg, meldte overgang fra nettopp Bertel O. Steen til Subaru Norge AS for et snaut år siden. Berg fikk i fjor en skattbar inntekt på nærmere 3,6 millioner kroner.

Flere skattelistesaker:

Bilkjendisenes ligningstall: Råne-Rodney slo UP-sjefen

Gode penger tjent på båt

Styrtrike MC-importører

Harald A. Møller AS-sjefen Stein-Olav Håvelsrud havner på tredjeplass blant importørsjefene, med rundt 2,7 millioner kroner i skattbar inntekt - tett fulgt av Toyotas Tor Ingvald Berge. Sistnevnte gikk av som Toyota Norge AS-sjef i juli, for å rykke videre opp i Toyota-systemet.

Etterfølgeren Lars Inge Årøy kan trolig se fram til omtrent tilsvarende tall når neste års ligning foreligger, vurdert ut fra hva som er satt av til lønnsposten "daglig leder".

Arne Bergs etterfølger som Mercedes-Benz-sjef, Arne Lyslo Kristiansen, havner på en femteplass med drøye 2,3 millioner kroner i skattbar inntekt.

Variert felt

Frank Dunvold leder Suzuki Bilimport AS, og er en av dem som bryter noe med det generelle markedsbildet.

Suzuki innehar en 15. plass på salgsoversikten i Norge, men Dunvold kniper likevel sjetteplassen på inntektslista med knappe 2,2 millioner kroner. Han kan også kose seg med en formue på hele 34,6 millioner kroner - tall som bare matches av Bertrand Marius Steen og Think Nordic-sjefen Jan Olaf Willums.

Bare sju av de 22 sjefene i har ikke oppsparte midler å vise til.

Typiske eksempler på noe mer nøysomme lønninger, i forhold til markedsposisjon, finnes innenfor Motorgruppen AS - som henter Fiat, Alfa Romeo, Mitsubishi og Chevrolet (tidligere Daewoo) til Norge.

Chevrolet-ansvarlig Trond Magnussen kom ut med 823 000 i skattbar inntekt, omtrent likt med Erik Eidem - som leder Fiat- og Alfa Romeo-importøren Auto Import Nor AS. Bernt G. Jessen kom på sin side ut med 1 098 000 kroner for jobben som Mitsubishi-sjef.

Sjefen deres i morselskapet Motorgruppen AS, Magnus Brask Rustad, endte opp på omtrent dobbelt så mye - og altså en sjuendeplass på vår oversikt.

NAVN

BILMERKE

INNTEKT

FORMUE

SKATT

Bertrand Marius Steen

*

4.348.990

41.141.365

2.350.918

Arne Berg

Subaru

3.582.998

2.895.035

1.680.576

Stein Olav Håvelsrud

VW/Audi/Skoda

2.706.832

24.335

1.446.968

Tor Ingvald Berge

Toyota

2.660.874

0

1.244.162

Arne Lyslo Kristiansen

Mercedes-Benz

2.326.604

0

1.088.074

Frank Dunvold

Suzuki

2.191.428

34.659.542

1.349.975

Magnus Brask Rustad

*

1.843.539

1.458.890

834.651

Petter Smebye

Opel/Saab

1.609.156

0

777.829

Per Ragnar Johansen

Volvo

1.477.893

368.619

660.314

Tor Johannessen

BMW

1.458.300

764.075

661.408

Thormod Skofsrud

Ford

1.125.611

452.994

492.535

Tom Morten Haarstad

Kia

1.090.250

669.698

470.018

Henrik Hagen

Jaguar

1.012.909

7.131.472

472.360

Bernt G. Jessen

Mitsubishi

978.352

0

425.558

Karianne Westby

Mazda

935.801

0

405.407

Tom Arne Melbostad

Renault

935.778

30.398

403.487

Thomas Rosvold

Peugeot

859.160

0

395.133

Trond Magnussen

Chevrolet

823.599

186.096

339.540

Anders Henni

Honda

772.805

844.693

317.515

Erik Eidem

Fiat/Alfa R

572.964

0

256.976

Jan Olaf Willums

Think Nordic

413.822

43.049.593

587.171

Hans Håvard Kvisle

Kewet Buddy

137.157

2.291.560

117.409

* Steen er toppsjef i Bertel O. Steen AS, Brask Rustad leder Motorgruppen AS.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!