Penger å tjene på båt
Båtsalget ligger nå i brakkvann, men i fjor tok båtledere ut for de gode tidene.

Det er ingen bransjer helt som båtbransjen. Etter flere gullår er bransjen en av de første som stuper når tidene blir dårligere. Høsten 2008 er preget av konkursspøkelser, innskrekninger og permitteringer.
Innen båt finner du alt fra småbedrifter der eieren har rullingsen i den ene baklomma og kontantbeholdningen i den andre, til store konglomerater der båt bare er et av områdene bedriftene og eierene beskjeftiger seg meg.
Hegnar med tronfølge
Den mest profilerte båtmannen i Norge er Trygve Hegnar, i kraft av sitt eierskap i Windy Boats. Hegnars selskap Periscopus AS eier 100 prosent av Windy Boats AS. Og selv om Windy Boats AS hadde et bra år i 2007, med et årsresultat på 12,1 millioner kroner, kan nok neppe Hegnars inntekt på 3,9 millioner og formue på 790 millioner tilskrives Windy alene.
Noen av hovedfigurene bak Windy-suksessen er heller ikke henvist til å nyte båtlivets gleder fra en liten gummijolle. Administrerende direktør Hans Knut Heiberg Andersen og Windys hoffdesigner Hans Jørgen Johnsen har en inntekt på henholdsvis 2.770.000 og 594.000 kroner samt personlige formuer på 0 og 5,6 millioner.
Bård Eker er kanskje mer kjent for folket som mannen bak Koenigseggs særegne sportsbiler. Men Ekers selskap Eker Group AS er også eneeier av Hydrolift, som lager noen av de mest spektakulære sportsbåtene med norsk flagg på hekken.
Det er tilsynelatende en dyr hobby å produsere denne typen båter i Norge: I 2007 viste årsresultatet et minus på 12,5 millioner, mens Eker selv hadde en skattbar inntekt på 0 kroner og en formue på 63,5 millioner. Kanskje bra, med tanke på utsiktene for båtbransjen i 2009.

Ekte Askeladder
Det har svingt både av og hos Askeladden de siste årene. Kraftig ekspansjon både i modellspekter og produksjon møtte i høst ubehagelige markedsbetingelser med frivillig gjeldsforhandlig og permisjon av nesten hele arbeidsstokken som resultat.
Det er Henrik J. Askviks Sønner AS som driver Askeladden, med amerikanske Brunswick inne med 34 % på eiersiden og de resterende 66 % hos Askvik Invest AS, som eies av Henrik Johannes Askvik og Georg Askvik. De to er aktivt med i driften.
De gode, gamle tidene reflekteres også hos de to Askvik-guttas oppføringer i skattelistene for 2007: Henrik Askvik hadde en inntekt på 1,15 milloner og formue på 12,1 millioner, mens Georg Askvik er oppført med 1,11 og 11,7 millioner.
En annen av norsk båtbransjes mest profilerte figurer er Helge Duus, mannen bak Ibiza-evetyret. Den pasjonerte båtmannen og -designeren møter krisen offensivt, på tross av permitteringer i egen bedrift:
- Norsk båtbransje sliter i motvind. Men vi akter ikke å legge oss ned, snarere tvert imot. Vi kommer til å satse hardere enn noen gang, sier Duus og sikter til bedriftens ambisøse eksportplaner.
Så langt har Duus' fandenivoldske holdning gitt resultater: Med en inntekt på 1,6 millioner og formue på 8,4 millioner har 39 % eierandel i Ibiza Boat AS og annen forretningsvirksomhet i Arendalsområdet gitt god uttelling for 53-åringen.
Ibiza Boats AS hadde et årsresultat i 2007 på 7,3 millioner, også til glede for Erling Sande-folkets investeringsselskap Dana Invest som eier de resterende 61 %.
Mer om de solide formuene til Erling Sande-eierne finner du i vår artikkel om mc-toppenes inntekter.
Suksess med tradisjon
Skibsplast AS på Evje er en annen tradisjonsrik produsent av fritidsbåter, der man nettopp har gjennomført et tilsynelatende vellykket generasjonsskifte. De to brødrene Arne Skibsrud og Rune Skibsrud hadde i 2007 en inntekt på 449 og 556 000 kroner, og med formue på 7,5 og 8,8 millioner, sover de nok godt om natten. Skibsplast AS hadde i 2007 et årsresultat 2,7 millioner.
Også på Vestlandet går det an å leve godt av å bygge båter i tradisjonell stil. Erik Allers hadde en inntekt på 3,78 millioner og en formue på 13,9 millioner. Han er mannen bak NB Marine, og eier gjennom Allers Trading AS 50 % av båtprodusenten som nå har skiftet merkenavn til Ardea. I 2007 hadde NB Marine et årsresultat på 5,75 millioner.
Det samme gjelder Jan Inge Sivertsen som er administrerende direktør i Viknes AS, og gjennom ulike selskaper har betydelige eierandeler i bedriften, samt i annen næringsvirksomhet på vestlandet. Inntekten var på 423 000 kroner i 2007, og formuen på 10,7 millioner.
Utstyr og store gutter
At det går an å tjene gode penger på båtutstyr er det liten tvil om. Det beste eksemplet på det er familien Dalaasen som etter mange år som Garmin-importør gjennom selskapet Belanor AS har oppnådd suksess, ikke minst etter at bilnavigasjon har tatt av. Dalaasen-troikaen i Belanor hadde inntekt på 4,5 til 8,6 millioner i 2007 og formue på 11,5 til 12,8 millioner.
Kellox AS er en av de største aktørene i båt/MCbransjen med Honda som flaggskip. Familen Hox, med Kjell Sverre Hox og Anne Margrethe Hox i spissen, har både til salt på maten og påhenger på landstedsbåten med inntekt på 3,0 og 1,3 millioner, og formue på 36,9 og 49,4 millioner.
Stig Fische er en Trondhjemsmann med mange jern i ilden, hvorav en annen norsk båtgigant, Fische Marine et av de varmeste. Med en eierandel på drøyt 93 % nyter Stig Fische godt av et årsresultat på 4,6 millioner i 2007 og muligens bidrar til en personlig inntekt på 1,25 og en formue på 15,3 millioner.
Med utspring i god Hansa-tadisjon har det Bergensbaserte Frydenbø vokst seg store innen båt, som importør for profilerte merker som Rodman, Absolute og Selva. I tillegg driver man forhandlervirksomhet og er store innen bil, eiendom og industri. Sentral i Frydenbøsystemet er Knut Herman Holler Gjøvaag, noe som tydeligvis lønner seg. Inntekt i 2007 var 993 000 og en formue på 9,5 millioner.
Les også:
Navn |
Alder |
Inntekt |
Formue |
Skatt |
65 år |
3.899.510 |
790.259.693 |
5.832.071 |
|
61 år |
3.464.715 |
19.643.168 |
1.624.789 |
|
62 år |
2.779.675 |
0 |
1.286.042 |
|
47 år |
0 |
63.475.004 |
440.062 |
|
53 år |
1.592.592 |
8.423.100 |
574.153 |
|
63 år |
3.787.745 |
13.956.668 |
1.258.330 |
|
51 år |
423.584 |
10.726.776 |
267.832 |
|
63 år |
594.843 |
5.600.924 |
257.168 |
|
71 år |
1.287.545 |
2.227.954 |
513.969 |
|
62 år |
1.254.527 |
15.377.826 |
602.940 |
|
41 år |
4.528.587 |
11.569.444 |
1.423.398 |
|
37 år |
4.577.741 |
10.921.397 |
1.455.475 |
|
66 år |
8.647.747 |
12.807.687 |
2.632.388 |
|
41 år |
449.092 |
7.512.256 |
234.075 |
|
39 år |
565.126 |
8.801.194 |
307.681 |
|
46 år |
1.158.674 |
12.146.458 |
602.977 |
|
51 år |
1.115.074 |
11.727.492 |
582.237 |
|
43 år |
993.930 |
9.512.057 |
558.080 |
|
57 år |
1.304.312 |
49.482.533 |
1.072.830 |
|
62 år |
3.014.700 |
36.796.108 |
1.322.366 |