Ford Model T

T-Forden, som kom i 1908, var folkebilen alle amerikanere skulle ha råd til. I dag, hundre år senere, har det blitt atskillig vanskeligere for vanlige folk å få råd til ny bil.

Det høye antallet "råtne" boliglån i USA har ført til at amerikanske banker vegrer seg for å dele ut billån. Bill Einstein, sjef for bilbutikken Global Auto Mall i New Jersey, merker godt at potensielle kunder sliter med å få innvilget lån.

De tre store bilprodusentene Ford, Chrysler og General Motors har alle selskaper som videreformidler tilbud om leasing. Nå har de imidlertid stoppet eller begrenset omfanget av disse tilbudene. Resultatet er - ifølge selskapet CNW, som driver med markedsundersøkelser - at antallet billån som blir innvilget har falt fra 83 prosent til 64 prosent.

Vi har testet smått og stort. Les alle våre biltester her.

Det har igjen ført til at de tre store bilprodusentene fikk en tosifret nedgang i bilsalget i september. I tillegg har høye oljepriser, inflasjon, fallende boligpriser og et finansmarked i dyp krise ført til at potensielle bilkjøpere vegrer seg for å bruke penger på ny bil.

Trenden er små biler

Ford og General Motors sier rett ut at krisen kan gi redusert produksjon og omfattende oppsigelser: Se videointervju med Ford-direktør John Flemming og finansrådgiver Finbarr O'Neill her.

Og på bilmessen i Paris har det vært stort fokus på små biler, lavt bensinforbruk og alternativt drivstoff.

Noen overkommelige småbiler:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!