Med en lengde på under tre meter, er Toyotas nye iQ hele 60 cm kortere enn Fiat 500, og faktisk over 40 cm kortere enn deres egen Aygo. Likevel har den - takket være en meget spesiell seteløsning - plass til fire, eller tre voksne og et barn som Toyota selv sier. Og den skal visstnok også være utviklet som en ren storby-bil.

Med et noe utradisjonelt utseende både utvendig og innvendig, skal den appellere til folk som ikke er redde for å skille seg fra mengden, og den typiske kunden er visstnok både urban, miljøbevisst, ung og ikke minst velstående. Og har selvsagt ingen unger, for hvor skulle man puttet en dypvogn i iQ?

Les også:

Se alle Paris-bilnyhetene her

Bilen blir tilgjengelig med to motorer: én med bensin og én med diesel. Faktisk er det den tresylindrede bensinmotoren som bryter den magiske grensen med et CO2-utslipp på beskjedne 99 gram per kilometer. Med 68 hester og 91 Nm er den nok ingen rakett, men til storbybruk holder det kanskje mål? Dessuten vet vi jo fra Aygo at den har en tøff lyd som kompenserer for litt manglende motoreffekt.

Den andre motoren er en dieseldrevet 1,4-liters D-4D commonrail-maskin på 90 hester og 190 Nm, og er med det vesentlig sterkere enn bensinmotoren. Denne har et litt høyere utslipp med sine 104 gram per kilometer, men skal klare seg med 0,4 liter på mila. Det er hakket mindre enn bensinmotoren greier, med sine 0,42.

=

Tåler en trøkk

Toyota hevder selv at iQ tilbyr like god sikkerhet for passasjerene som større biler; det får fremtidige tester avgjøre. Men de har iallfall utstyrt bilen med ni kollisjonsputer, derav én i bakruta som skal forhindre skader ved påkjørsel bakfra. Ellers har bilen et godt nivå av både passivt og aktivt sikkerhetsutstyr på plass, og Toyota selv sikter på full pott hos EuroNCAP når bilen skal testes.

Snerten

Vi gleder oss til å kunne gi dere en mer grundig prøvesmak på iQ når bilen ankommer Norge til våren. Med et snertent design, hyggelige forbrukstall, en positiv miljøprofil og et praktisk interiør ligger mye til rette hvis prislappen er spiselig. Toyota sentralt håper på å selge 80 000 eksemplarer i Europa årlig, men salgsmål og priser for Norge er ikke kjent.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!