Enten Kiyora settes i produksjon eller ikke, vil den - ifølge Mazda selv - påvirke deres neste urbane kompaktmodell. Navnet Kiyora betyr noe sånt som "ren og naturlig", og miljøaspektet har vært viktig under utviklingen av bilen. Den er utstyrt med en 1,3-liters bensinmotor med sekstrinns automatkasse, og har Mazdas stopp/start-funksjon, SISS (Smart Idle Stop System).

Dette bidrar til et lavt CO2-utslipp på snaue 90 gram per kilometer, noe som er svært bra med tanke på at motoren er bensindrevet. Den skal visstnok ha blitt inspirert på teknologi-siden av 2,3-literen med turbo som vi kjenner fra blant annet den sportslige SUVen CX-7.

Les også:

Toyota iQ: Urban miniatyr-bil

Kia Soul: Spenstig kompaktbil

Bybil

Kiyora er utviklet som en europeisk storbybil. Den er derfor svært så snerten, men skal likevel være sikker. Undersøkelser gjort før utviklingen av bilen viste at målgruppen var vel så opptatt av størrelsen, manøvrerbarhet og utseende som lavt drivstofforbruk. Og ja, Kiyora ser riktig så frisk ut, og den er faktisk mindre enn dagens Mazda 2. Dermed er bilen svært lett, noe som selvsagt påvirker bilens forbruk i riktig retning.

2+2

Familievennlig er lille Kiyora derimot ikke. Mazda omtaler den selv som en 2+2-bil, eller som en toseter med god bagasjeplass; seteløsningene skal være svært så fleksible.

Om bilen vil bli satt i produksjon er ikke avgjort, men at den hadde spritet opp småbilklassen er det vel lite tvil om? Uansett skal teknologien videreføres i kommende Mazda-modeller - la oss håpe de tar med seg noen av de sexy linjene videre også.

Se alle Paris-bilnyhetene her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!