Den snaut fire meter lange Mini-konkurrenten har en integrert el-motor mellom hovedmotoren og girkassen. Kreftene i den lille tassen fordeles kun til framhjulene i første omgang, men vi håper å kunne se denne motorløsningen i kombinasjon med firehjulsdrift.

Les også:

Les om alle Paris-bilnyhetene her

Som hovedmotor kommer Audi A1 Sportback til å få med en 1,4 liters bensinturbo på 150 hester og 240 Nm. Den elektriske motoren byr ikke på mer enn 27 hester, men med 150 Nm helt fra bunn av registeret så blir prestasjonene respektable.

De 390 newtonmeterene drar bilen fra stillestående til hundre på 7,9 sekunder. Er du tom for drivstoff, kan faktisk A1 kjøres ti mil kun ved hjelp av el-motoren, som henter kraft fra et litiumionbatteri plassert bak i bilen.

0,39 l per mil og 92 g C02/km

Du må for øvrig kjøre ganske langt for å gå tom for bensin; Audi oppgir et forbruk på beskjedne 0,39 liter per mil, og et CO2-utslipp på fattige 92 gram kilometeren.

Det store momentet i de små motorene plantes i bakken via Audis nye 7-trinns S-tronic girkasse. Den elektroniske diffbremsen og antispinn- og antisladdsystemene sender kraften ut til det hjulet som hele tiden har best grep.

Vil du spare miljøet litt, velger du knappen med "Efficiency" på girkassen. Foretrekker du en mer sportslig kjørestil, velger du enkelt og greit "Sport".

A1 trer inn i en klasse der Mini er regjerende mester, etterfulgt av Alfa Romeo Mito. Med en lengde på 399 cm er den kommende A1 seks centimeter lengre enn klasselederen.

A1 Sportback blir satt i produksjon høsten 2009.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!