Det er nå 32 år siden Volkswagen definerte hvordan en bil i GTI-klassen skulle være. Golf GTI er og blir en legende, og den femte generasjonen ble roset av de aller fleste som prøvde den.

Nå er den sjette versjonen på vei, og vi tviler ikke på at den kommer til å være minst like bra som forgjengeren.

Vi har prøvekjørt den vanlige versjonen av Golf med flere forskjellige motorer, og den er både mer sportslig og mer komfortabel enn forgjengeren. Det lover godt for det som i de siste generasjonene har vært den nest verste Golfen.

Les vår prøvekjøring av den nye VW Golf her.

Se video her.

Designmessig følger den i samme spor som femtemann i Golf-rekken. Endringene er små i forhold til standardmodellen: den røde linjen rundt grillen er hentet fra 1976-modellen, og ellers finner vi store felger og litt større luftinntak.

=

210 hk

På teknikkfronten er det også mye likt. 2,0 TFSI-motoren henger igjen, men den har fått ti hestekrefter mer, noe som gjør at den nå yter 210 hester. Dreiemomentet er akkurat det samme som tidligere - 280 Nm.

El elektronisk diffbrems har blitt montert for å nøytralisere kreftene som drar i rattet ved pådrag. Det er noe som absolutt er en fordel når man bikker 200 hester i en bil som drar på forhjulene.

Interessert i sterke småbiler? Les om noen av konkurrentene her:

Ford Focus ST

BMW 130i

Mazda 3 MPS

Peugeot 207 RC

Ifølge Volkswagen skal bilen klare sprinten til 100 på 7,2 sekunder, og samtidig bruke 0,75 liter på mila ved blandet kjøring.

Alt i alt kan man vel konkludere med at Golf VI GTI er temmelig lik den forrige generasjonen. Det betyr på ingen måte at det er en dårlig bil.

Bilen ventes til Norge til våren, og prisen er ikke kjent, men mest sannsynlig vil den havne på samme nivå som dagens GTI.

Se alle våre biltester her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!