Test: Ford Mondeo Flexifuel 2008

Er miljøsamvittighet nok til å ofre kraftfølelse? Vi tester bioetanolbilen Ford Mondeo Flexifuel.

Sist oppdatert

Med god plass, balanserte kjøreegenskaper og et spennende utseende kjemper Mondeo mot storselgere som Volkswagen Passat, Toyota Avensis, Mazda 6 og den kommende Opel Insignia. Flexifuel er i utgangspunktet en "grønn" modell som helst vil ha E85 (etanol) på tanken - likevel kan den fort bli stemplet som en ikke-miljøvennlig miljøbil.

Kjøreegenskaper: 5

Tradisjonelt og generelt sett er Ford synonymt med kjøreglede. Selv en ikke-sportslig Ford, enten det er en Focus, Fiesta eller nettopp en Mondeo, kjører ofte forbausende bra og presist.

Flexifuel-utgaven som vi her tester, lider sportslig sett av sine 16-tommers ballongdekk når det går unna i svingene. Med det er den ikke fullt så med på notene som andre Mondeoer vi har kjørt, men innfrir absolutt med nøyaktig styrefølelse og fint avstemt understell - og byr dessuten på bra kjørekomfort på dårlig vei.

Les flere Ford-tester her.

Motor: 3

Motoren er en tradisjonell toliters bensinfirer kjent også fra Volvo, klargjort for E85-drift. I disse tider, da momentsterke dieselmotorer nærmest er blitt standardvare i slike biler som dette, blir man straks skuffet over ytelsene.

Likevel skal det sies at til sugemotor å være drar den helt greit. Dreiemomentet på 190 Nm kommer for fullt ved 4500 omdreininger, som betyr at motoren må jages en hel del på turtall for at den skal prestere maksimalt.

I tillegg er motoren ganske høyt giret gjennom en femtrinns manuell kasse, noe som heller ikke gjør momentet lettere å utnytte.

En slik teknologi (E85) som dette fungerer vesentlig bedre i en turbomotor som for eksempel Saab bruker. Da kan man, siden E85 gir motoren et høyere oktantall, kompensere med høyere turbotrykk, som igjen gir motoren mer krefter. Da har man et godt salgsargument ved siden av det miljømessige hensynet en slik motor skal ta.

Volvo har riktignok en E85-variant av sin 2,5-liters turbofemmer, men om denne blir tilgjengelig i Ford Mondeo, foreligger det ingen informasjon om.

Les våre Saab-tester her.

Ytelser: 3

Foto: Foto: Andreas Handeland

Ford Mondeo Flexifuel skal være en miljøvennlig bil, så sportsbil-ytelser er bilen aldri tiltenkt. Men som nevnt må motoren jagees langt mer enn en dieselmodell for å få de samme kreftene disponible, og det kan fort bli litt slitsomt.

Spesielt ved forbikjøringer merkes dette godt når man er godt vant med dieselmoment. Beregn derfor minimum et eller kanskje to girskift nedover for å få kreftene du ønsker deg.

Eksteriør: 4

Hvordan lager man en bil det går tretten på dusinet av spennende? Tradisjonelt sett har diverse Mondeo-utgaver opp gjennom årenes løp fort blitt ganske kjedelige. Det skyldes nok først og fremst det faktum at bilen i en årrekke har vært blant Norges mest solgte biler, men også fordi bilene visuelt sett ikke har kunnet by på voldsomt mye spennende elementer.

Ford snudde litt av dette med forrige Mondeo, som nesten ti år etter lanseringen fortsatt ser forholdsvis moderne og bra ut. Den nye modellen har med sitt litt mer spesielle design og sine "jaguariske" elementer fortsatt den gode trenden, og fremstår som både lekker og sporty.

Interiør: 5

Med masse plass og god ergonomi ligger det meste til rette for fine turer bak rattet i Mondeo. Setene er av beste sort og har svært fleksible justeringsmuligheter. Siden rattet også kan trekkes langt mot føreren, er det ingen heksekunst å finne en herlig sittestilling.

Det er ikke alle som synes midtkonsollens størrelse er helt heldig, men i praksis er ting både oversiktelig og brukervennlig. Materialkvaliteten er stort sett bra. Baksetet byr på god plass sett i klassesammenheng, mens bagasjerommet enkelt sluker både barnevogner og handleposer.

Siden dette er en sedan, er innlastingsluken riktignok litt smal, men dette bød sjelden på problemer i testperioden.

Komfort: 5

Er du på utkikk etter en komfortabel familiebil, er Mondeo absolutt blant bilene du burde kikke nærmere på. Fjæringen er akkurat passe satt opp slik at komforten ikke får unngjelde for bilens gode kjøreegenskaper, og får god hjelp av hjulene med mye gummi på.

I tillegg er sittestillingen meget god, og støynivået holder seg nede på et absolutt akseptabelt nivå. Det eneste vi har å trekke på, er at motoren jobber litt anstrengt i motorveihastigheter, et problem vi tror kunne blitt eliminert med en sekstrinns kasse.

Sikkerhet: 5

Mondeo ble i 2007 kjørt i kollisjonstest hos EuroNCAP med meget tilfredsstillende resultater. Bilen oppnådde full pott med fem av fem mulige stjerner for sikkerheten til voksne i bilen, mens den fikk henholdsvis fire av fem og to av fire mulige for barnesikkerheten og sikkerheten til fotgjengere.

Bilen har det meste av sikkerhetsrelatert utstyr som standard, mens du i tillegg kan kjøpe med ting som parkeringssensor og adaptive xenonlys. Vår bil hadde også en bakkestarthjelp (ekstrautstyr) som skal hjelpe til ved igangkjøring i oppoverbakker.

Dette systemet lugget imidlertid litt for mye etter vår smak, og bidro like mye til å kvele motoren som det gjorde til å forhindre at bilen skled bakover ved igangkjøring.

Pris/utstyr: 4

Ønsker du flexifuel-drift, er denne toliteren foreløpig det eneste tilgjengelige alternativet. Med den minste utstyrspakken Trend starter prisen på 318 200 kroner, mens vår bil med utstyrspakken Titanium koster fra 343 200.

Til sammenligning koster en 115-hesters dieselbil fra 304 700 kroner, og fremstår som et bedre kjøp generelt sett. Ekstrautstyret tilgjengelig til Mondeo er heldigvis ikke like kostbart som i en del andre tyske biler. Det vil si at man kan få seg en godt utstyrt modell til en fornuftig pris, uansett om den ruller på bensin, E85 eller diesel.

Les også: - Diesel er bedre for miljøet

Denne saken ble første gang publisert 28/09 2008, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også