I november lanseres den 2,2 liter store turbodieselmotoren, men www.klikk.no/bil har allerede fått en prøvesmak. Tørre fakta: 185 hestekrefter ved 4000 omdreininger, 400 Nm dreiemoment ved 1800.

Det er 45 hestekrefter mer enn modellen som allerede selges i Norge, og 70 Nm ekstra dreiemoment. Jeg trenger ikke kjøre så langt fra Mazdas forskningssenter i Oberursel utenfor Frankfurt for å kjenne forskjellen.

Mazdas egne tall forteller at 2,2-literen gjør unna 50-100 km/t i tredje gir 1,7 sekunder raskere enn 2,0-motoren. Motoren skal være 190 kilo tung - seks kilo tyngre enn dieselmotoren som allerede er på det norske markedet.

Les også:

God bil savner dieselmotor - test av Honda Accord 2,0

Nesten premium - test av Ford Mondeo 2,0 TDCi

Endelig full klaff - test av Citröen C5 2,7 HDI

Dyr folkevogn - test av Passat 2,0 TDI

Behagelig støysvak

Den største forskjellen ligger i seigdrag helt fra bunnen av registeret som matches av få andre i den rimeligere familiebilklassen. Nærmest kommer Toyotas 177 hestekrefter sterke 2,2-liter. Fords like store motor yter på sin side 175 hestekrefter.

Mazda-motoren har en åpenbar force, i tillegg til kraften: Den er langt mer støysvak enn tolitersversjonen, og viser få tendenser til knurring - uansett turtallsleie. Kreftene finnes tilgjengelig mellom 1800 og opp mot 4500 omdreininger.

Mazdas representant i passasjersetet, som kaller seg Gunnar, men ikke er veldig oppdatert på motorens spesifikasjoner, bryter plutselig inn etter en rolig start på Autobahn fra Frankfurt.

- Her er det fri fart. Kjør så fort du vil!

I 140 kilometer ligger turtallet på 2500 i sjette gir, og det er fortsatt støysvakt i kupeen. Samtalen med Gunnar er uanstrengt.

=

STUM KRAFTKAR: Den nye 2,2-literen er både sterk og stille.

Samme girkasse

Fjerdegiret lar seg dra langt ut, altså til oppunder 4500 omdreininger, men da dør motoren også ut.

Girkassa er den samme Aishin-produserte som vi finner i 140-hestekreftersutgaven. Den er dimensjonert for å tåle opptil 400 Nm, opplyser toppsjefen for motorutvikling hos Mazda, Iwao Utsumi, etter prøveturen.

Vi har delt ut ros til denne tettstegede girkassa med seks trinn før, og den står godt også til den større motoren. Under "fri fart"-øvelsen er det ingen problemer å få bilen opp i toppfart i løpet av rimelig tid, men både femte- og til dels sjettegiret trengs for å komme dit.

Selv om dette ikke er særlig norgesrelevant, sier det noe om at utvekslingen åpner for langbeint kjøring, og det loves også et blandet forbruk på 0,56 l/mil.

Vi kommer selvsagt med et nærmere blikk på bil, motor og kjøreegenskaper når bilen er på plass i Norge på senhøsten - da også med med tekniske målinger - for å se nøyaktig hvor godt motoren presterer i forhold til sammenliknbare konkurrenter.

Om du er nysgjerrig på priser og tekniske spesifikasjoner, må vi dessverre melde at de ikke forelå på prøvekjøringstidspunktet.

Les alle våre biltester her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!