Test: Ford Mondeo 2,0 TDCi

Nesten premium

Nye Mondeo leverer kjøreegenskaper, plass og godfølelse i premiumklasse – i hvert fall nesten.

Sist oppdatert

Nye Ford Mondeo skal kjempe om kundene i den typiske familieklassen, der de mest typiske konkurrentene er Volkswagen Passat, Toyota Avensis, Honda Accord og Opel Vectra. Felles for disse bilene er at alle tilbyr praktiske egenskaper til en oppnåelig pris pris.

Ford Mondeo har siden den kom vært en favoritt. Ikke minst på grunn av bilens herlige egenskaper på veien, men også nytten den gjør som praktisk familiebil. Heldigvis er den gode arven videreført i den nye modellen, i tillegg til at bilen har fått et mer påkostet preg. Dermed føles Mondeo litt "premium-light", et dekkende utrykk for en bil som gir deg godfølelse til en overkommelig penge.

Kjøreegenskaper

Det hele startet med Focus, som forbløffet publikum med sine sportslige og gode kjøreegenskaper. Forrige Mondeo dro god nytte av dette når den kom i 2001, og det hele toppes nå i den nye modellen. Det finnes tre innstillingsmuligheter på understellet, Comfort, Normal og Sport. Uansett hvilket trinn du velger, kjører bilen svært underholdende, sikkert og uanstrengt. Balansen er meget god, styringen presis og understellet er med på notene til en hver tid. Det beste av alt er at det ikke går særlig på bekostning av den gode komforten, faktisk heller ikke i Sport-funksjon - der bilen vikelig gir deg et smil om munnen.

Motor

Under panseret på Mondeo finner vi en 140-hesters toliters dieselmotor med common-rail teknologi. Maks dreiemoment (320 Nm) kommer for fullt ved 1 750 omdr./min, og økes til 340 i en såkalt midlertidig overboost-modus. Denne motoren er ikke den mest stillegående i klassen, men gir til gjengjeld Mondeo tilstrekkelige ytelser i praksis. Spesielt oppe i fart trekker motoren bra, og med mindre du velger sjettegir i 70 km/t, finnes det nok kraftoverskudd til trygge og effektive forbikjøringer.

Ytelser

Mondeo hamler opp med de andre i klassen på akselerasjonsøvelser, men sliter litt på et viktig punkt. Bilen føles nemlig veldig høyt giret, noe som gjør at den blir liggende langt etter både Passat 2,0 TDI og Avensis 2,0 D-4D fra 50-100 km/t både i femte- og i sjettegir. Hvis man som sjåfør er flittig til å bruke girspaken får man sjelden noen annen følelse av å ratte en kjapp og lettbeint bil, for i tredjegir drar Mondeo godt fra de to overnevnte. De som på en annen side velger diesel for å kunne ha bra med moment uten å måtte gire ned til en hver tid, vil nok bli litt skuffet.

Eksteriør

Ved første øyekast var ikke nye Mondeo noe glansbilde sett i forhold til konkurrentene. Etter hvert som testperioden nærmet seg slutten forandret inntrykket seg radikalt til det positive. Dynamiske og sporty linjer sørger for at bilen skiller seg ut i mengden i større grad enn tidligere, og det er tydelig at datterselskapet Jaguar har bidratt med eksteriørdetaljer. Vår bil hadde Titanium X-pakken (ekstrautstyr), som bidrar ytterligere til å forsterke det sportslige preget.

Interiør

Det er trivelig bak rattet i nye Mondeo, bilen gir en god følelse. Setene er meget gode, og gir akkurat så mye støtte som er nødvendig for at de skal matche bilens underholdende kjøreegenskaper. Designutformingen på dashbordet er ny. Vi synes designen fungerer bra, men blir ikke like klok på midtkonsollens form. Funksjonelt er det uansett, det samme gjelder bilens skjerm der man styrer blant annet navigasjon og klima. Ellers er Mondeo fortsatt blant de beste når det gjelder plass både i baksetene og bagasjerommet, et særdeles viktig argument i familiebil-klassen der Mondeo kjemper i toppen.

Komfort

Til tross for sine potente egenskaper på veien, er Mondeo overraskende komfortabel og kompakt. Det justerbare chassiset sørger for en behagelig fjæringskomfort, som forsterkes av de gode setene i delskinn. Målingene våre viser at Mondeo ikke er den aller mest støysvake i klassen, men under kjøring er denne støyen noe vi ikke legger spesielt merke til - verken fra motor, hjul eller vind. Selv ikke på humpete grusvei klarer bilen å gi fra seg noe dårlig inntrykk hva angår komfort.

Sikkerhet

Mondeo er ingen ren suksesshistorie når det er snakk om sikkerhet. Verken i 2001 eller i 2002 klarte modellen å få full pott i EuroNCAPs kollisjonstest. Den nye Mondeo er fortsatt ikke kjørt i samme test, men vi har grunn til å tro at alt annet enn fem stjerner vil være en skuffelse for den populære familiebilen. Ford har utstyrt Mondeo med det meste av sikkerhetsutstyr som ESP, EBA (elektronisk nødbremsassistent), EBD (elektronisk bremsekraftfordeler) og blokkeringsfrie bremser. Ellers har bilen både dekktrykkssensorer og adaptive frontlykter (kurvelys). Både kollisjonsputer og kollisjonsgardiner er selvsagt standard på alle utstyrsvarianter.

Pris/utstyr

Vår testbil var en 140-hesters variant med utstyrspakken Titanium X. Denne har en startpris på 356 000 kroner, der det meste av "nødvendig" utstyr er inkludert. Ønsker du deg en Passat med tilsvarende sportspakke koster den fra 394 460 kroner, noe som gjør Mondeo til et meget godt kjøp sett i forhold til bilens egenskaper. Annenhåndsverdien på nye Mondeo er vanskelig å si for mye om, men generelt sett har Ford ikke vært blant de som har holdt seg best i pris. Etter forrige Focus og Mondeo kom på markedet bedret dette seg noe, så vi håper den positive trenden fortsetter med nye Mondeo. Bilen gir i hvert fall inntrykk av å være en godt sammenskrudd.

Denne saken ble første gang publisert 23/08 2007, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også