© Foto: Egil Nordlien

- Jeg synes ikke noe om å gå ut offentlig med denne saken, slik Andreas Mikkelsen har gjort. Men jeg har svart han, og mener at jeg ikke har brutt noen regler som har gitt meg en sportslig fordel. Det har imidlertid han, som kuttet mønsteret i dekkene da det begynte å regne, sier Mads Østberg til klikk.no.

LES OM RALLYKRANGELEN HER

Det var i den sjette NM-runden i Larvik at krangelen mellom de to rallytalentene startet. Mikkelsen vant løpet, men ble senere fratatt seieren da Østberg protesterte på at Mikkelsen hadde kuttet ulovlig i dekkene.

- Fikk tillatelse fra løpsledelsen

Andreas Mikkelsen har anket diskvalifiseringen og håper han får medhold.

- Vi tok kontakt med løpsledelsen og de sa at vi fikk lov til å seipe dekkene. Vi har altså ikke kuttet bort gummi fra selve dekket, men vi har raspet litt i dekket med en liten kniv. Kanskje jeg tjente et sekund på det, men jeg vant jo til slutt løpet med 50 sekunder, sier Mikkelsen til klikk.no.

Mikkelsen reagerer også på at Østberg sendte inn sin protest rett før protestfristen gikk ut, slik at Mikkelsen ikke rakk å protestere på de regelbruddene han mener Østberg har stått for.

- Jeg så at Mads brøt flere regler, men det var aldri i min tanker å protestere. Jeg synes vi skal gjøre opp på skogen og ikke på et kontor.

Tester for Citroën

I slutten av denne uken skal Mikkelsen teste for Citroën i Frankrike, og han er aktuell for et nytt M2-team som Citroën skal ha i neste års rally-VM. Et såkalt M2-team har et nært samarbeid med fabrikksteamet, og hvis Mikkelsen blir enig med franskmennene, går han fra Ford til Citroën.

Rett etter testen i Frankrike drar Mikkelsen til Vålerbanen, hvor han skal gjøre et gjesteinnhopp i Porsche Carrera Cup, som er forløp til STCC. Mikkelsen har tidligere erfaring fra baneracing, men satser nå på rally.

- Porsche-kjøringen er bare for å få et morsomt avbrekk i hverdagen, og jeg har ingen ambisjoner, forklarer Mikkelsen.

Mads Østberg skal også kjøre full VM-sesong til neste år for det nystartede og norske M2-teamet Adapta. Morgan Andersen var ansatt som daglig leder i dette Subaru-teamet inntil nylig, men han har nå sluttet og begynt som sportslig leder i ishockeyklubben Stjernen.

Les også:

- Suzuki er den beste rallybilen

Der rally er kult

Gaup slo Solberg

Petter 2. plass viktig for sporten

Henning til Subaru?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!