I et lengre intervju med Vi Menn Bil avslører tidligere Lyn-direktør Morgan Andersen at han ønsker seg Henning Solberg i sitt nye rallyteam Adapta.

Andersen er ansatt av rallytalentet Mads Østberg for å bygge opp et norsk VM-team rundt mossegutten. For å bli et offisielt VM-team i rally, må Adapta ha to førere, og Henning Solberg står øverst på ønskelisten som andrefører.

Sammen med Adtapta-eier Morten Østberg kom Morgan Andersen med følgende begrunnelse for hvorfor Henning Solberg bør bytte fra Ford til Subaru, som Adapta-teamet skal kjøre med:

- Vi kan gi Henning Solberg mye mer testing enn hva han får i dag og således bedre muligheter til å lykkes. I dag betaler han 25 millioner kroner i året for å kjøre for Ford, men får knapt teste. Da kommer heller ikke resultatene. Å kjøre for oss vil være billigere og vi har ambisjoner om å teste mest av alle VM-teamene i verden.

Det er knyttet stor spenning til den nye Subaruen i Rally Akropolis denne helgen, etter at Subaru har slitt med store problemer de siste årene. © Ralph Hardwick

Kontraktene går ut i år

Henning Solbergs kontrakter med både Ford og hovedsponsoren Expert går ut etter denne sesongen. Experts tidligere markedssjef, Trond Bentestuen, uttalte tidligere at Expert vurderte å bli en livstidssponsor for Henning Solberg, men det er uvisst om den nye markedssjefen er av samme oppfatning.

Hvis Expert velger å ikke forlenge kontrakten med Henning, vil storebror Solberg få en tøff jobb med å skaffe de 15-20 millionene som trengs for å kjøre en full VM-sesong for Morgan Andersens nye VM-team. Da kan EM i rallycross være et billigere alternativ for Henning, som allerede har bestilt en rallycrossbil som en "promotionbil", ifølge han selv.

Blir den nye Subaruen en suksess?

Om Henning Solberg er villig til å forlate det britiske Stobart-Ford teamet til fordel for et norsk Subaru-team, avhenger også av om den nye Subaru Imprezaen blir en suksess.

Til neste år skal nemlig Adapta World Rally Team kjøre med den helt nye Subaruen, som debuterer i helgens Rally Akropolis. Hvordan det går der - hvor både Petter Solberg, Henning Solberg og Mads Østberg deltar - får du vite på www.wrc.com.

Petter Solberg og Chris Atkinson fortsetter etter alt å dømme som Subarus fabrikksførere, men også det norske M2-teamet Adapta skal drifte to biler i Rally-VM. © Foto: Sutton

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!