Geir Svardal

CO2-fri lynbil

Elektrisk drevne Lightning går som et skudd, uten CO2-utslipp og med kunstig motorlyd av en V8.

Den elektrisk drevne og superraske kabrioleten, utviklet i California, ble nylig presentert for et europeisk publikum i Monte Carlo, og jungeltelegrafen sørget for at tre tidligere norske bestillinger fikk følge av tre nye denne torsdagen. Noen dager etter kom bestiling nr. sju.

Norskamerikaner

Ferdinand Motor (www.ferdinand-motor.no) får høy prioritet hos amerikanerne, takket være et overraskende stort salg. Tilbudet er begrenset, siden Tesla Roadster - i en spesiallaget europeisk versjon - bare lages i et antall av 250 (kalt 250 Signature Edition). Den norske forhandleren har også bestilt én i amerikansk ham. Forskjellen ligger stort sett på utstyrssiden.

Det er antakeligvis to grunner til at Tesla Roadster er så populær i Norge, og at et par av bestillerne ifølge Ferdinand Motor er "storkanoner" (noe som selvsagt får oss til å tenke på Stordalen): Det er in å vise miljøbevissthet, og siden Tesla Roadster er 100 % elektrisk drevet, er den også både avgifts- og momsfri. Dermed blir prisen slettes ikke avskrekkende - "bare" fra 799 000 kroner (i realiteten havner de på rundt 850 000 kroner, alt inkl.).

Lotus-gener

I forhold til hva du etter alt å dømme får igjen, må den likevel sies å være høyt priset. Men med den økende miljøbevisstheten vi finner - ikke minst blant folk med litt grunker på bok - vet nok Tesla at de får solgt sine biler, uansett.

Tesla Roadster settes sammen på Lotus-fabrikken i Hethel, Norfolk. Og har nok utvilsomt Elise-gener i seg. Modellen - som er Tesla Motors første - skal klare 0-100 km/t på 4,0 sekunder og ha en toppfart på 200 km/t. Effekten på el-motoren tilsvarer rundt 300 hk. Rekkevidden er på 365 kilometer, og da trenger den 4 timer på å lades opp.

Ny girkasse

Roadsteren har hatt visse problemer med en totrinns girkasse, og enkelte biler på det amerikanske markedet er kalt tilbake. Europaversjonen får en sterkere motor og trinnløs girkasse.

Det har også vært, og er, en del bråk med samarbeidspartnere - og i kjent amerikansk stil saksøkes det over en lav sko. Gunnar Birkenfeldt i Ferdinand Motor frykter imidlertid ikke at dette vil få konsekvenser for deres Tesla Roadster-business.

- Det har vært en del støy her, men tingene går si gang. Tesla er et digert selskap med stor omsetning, så jeg har ingen tro på at bilene ikke kommer på gata. Hva jeg er mest spent på, er faktisk hvordan roadsteren blir mottatt av kundene. Dette er jo ingen BMW, men en stiv sportsbil med helt andre kjøreegenskaper.

Snart i Norge

Tesla akter i utgangspunktet å produsere et begrenset antall Roadster, og satser i fremtiden sterkere på en fireseters elektrisk modell. Men nå er det noe som heter "etterspørsel", og blir Roadster populær nok, kan det by seg flere muligheter for et norsk marked.

Den første Tesla Roadster kommer forresten til Norge om en måneds tid. Det er en amerikansk versjon, som en kunde selv har bestilt - men vedkommende får hjelp av Ferdinand Motor til papirarbeidet. Bergensernes første egenimporterte Tesla Roadster forventes hit i september eller oktober.

Hvis den ikke får motorstopp i det amerikanske rettssystemet, da.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!