På åttitallet var systemer for firehjulsstyring stort sett mekaniske og kom for å utlikne hang til understyring, mens det på slutten av nittitallet ble tatt i bruk elektronisk eller hydraulisk styring av bakhjulene for å gjøre gode kjøreegenskaper enda bedre.

Når Renault Laguna GT kommer, overvåkes rattet, ESP-systemet og ABS-systemet hvert tiende millisekund. Signalene sendes til en kontrollenhet på bakakselen, som avgjør om og i så fall hvilken retning og hvor mye elmotorene skal svinge bakhjulene.

I hastigheter under 60 km/t svinges bakhjulene i motsatt retning av forhjulene, i opptil 3,5 graders vinkel. Dette reduserer svingdiameteren markant, og gjør at bilen reagerer kjappere på rattutslag. Over 60 km/t svinger bakhjul og forhjul i samme retning, for å øke stabiliteten - bakhjulenes vinkel skal da motvirke kreftene som drar hekken utover i svingen. Dette skal også gjøre svingkjøring med underholdende.

Når ESP- eller ABS-systemet registrerer en kritisk situasjon, eller forskjellig grep på høyre og venstre side, styres bakhjulene opptil 3,5 grader i en eller annen retning for å stabilisere bilen og hjelpe de elektroniske sikkerhetssystemene til å rydde opp.

Renault hevder at systemet skal ta kjøreegenskapene til et nytt nivå, og vi gleder oss til å prøve det.

TILBAKE TIL HOVEDARTIKKELEN.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!