Under De olympiske leker i Beijing stiller kinesiske BYD med 75 eldrevne taxier. BYD har en helt ny, eldreven og stor stasjonsvogn er under utvikling, og denne bilen kommer snart hit til landet.

- På veien neste høst

- De første kinesiske elbilene kommer til Norge neste høst, forteller Kåre Foss, administrerende direktør i Autoindustri AS - selskapet som høyst sannsynlig blir den første importøren av kinesiske biler hit til landet.

Til å begynne med skal den bare testes og gjøres synlig på veiene, før den kommer i vanlig salg om halvannet år.

- På grunn av sikkerheten er stasjonsvogn-elbilen nykonstruert helt fra grunnen av, og ikke basert på en eksisterende bil med forbrenningsmotor, forteller Foss til Klikk.no.

- Den utvikles spesielt for det europeiske markedet. Dette blir den første store, industrielt bygde elbilen på markedet, fortsetter han. Den skal også selges i Kina, og BYD vurderer eksport til USA.

Batteripakken veier 500 kg, noe som både på grunn av sikkerhetsaspektet og plassen batteripakken tar krever en egen konstruksjon. Foreløpig er det produksjonshastigheten på batteripakken som er den største flaskehalsen.

BYD sier at de har kommet ett skritt videre i forhold til litium-ion-batteriene, noe som gir god rekkevidde og levetid - og samtidig reduserer ulempene.

Familiebil med lang rekkevidde

- BYD er verdens nest største batteriprodusent, og batteripakken skal gi stasjonsvogna en rekkevidde på 300 km, kan Foss berette.

Den 4,55 meter lange el-stasjonsvogna kan dermed dekke transportbehovet for en familie, selv om avstandene er lange. De fleste små elbiler på markedet i dag klarer til sammenlikning rundt 100 km før de må lades - og motbakker tapper mye kraft og reduserer rekkevidden betraktelig.

- Levetiden på batteripakken er åtte til ti år, og de tåler 2000 ladesykluser, forteller Foss.

BYDs hjemmesider forteller at batteriene lades til 80 prosent av maksimal kapasitet på 15 minutter, mens det tar ni timer å fylle dem helt opp. Selv etter 2000 oppladninger skal batteriene ha 80 prosent av den opprinnelige kapasiteten.

Produsenten sier også at batteripakken ikke - i motsetning til det som kan skje med de vanlige litium-ion-batteriene - vil eksplodere om de blir utsatt for sterk varme.

Fokus på sikkerhet

- Kineserne er fullstendig klar over at de blir fulgt med falkeblikk av omverdenen, forteller Foss.

- De vil ikke gjøre det samme som andre kinesiske bilprodusenter; å bli slaktet i kollisjonstester. Vi forutsetter at sikkerheten er i orden når bilen kommer hit til landet, sier han.

Om bilen ser ut som den vi her viser bilder av - en konseptbil BYD kaller e6, som ble presentert tidligere i år - ser det ut til at den kinesiske produsenten har gått noen lange skritt bort fra sitt tidligere designspråk.

Til nå har BYD stort sett bare bygd omtrent identiske kopier av eksisterende biler fra andre bilprodusenter, for eksempel kloner av Toyota Aygo og Mercedes-Benz CLK. Stasjonsvogna er høybygd, nesten som en MPV, og BYD mener at den for eksempel vil være perfekt som taxi.

Mange fordeler

Så kanskje dette blir din neste familiebil? I dag er det verken merverdiavgift eller engangsavgift på rene elbiler, årsavgiften er lav, og man kan kjøre i kollektivfeltet. Strøm er forholdsvis rimelig her i landet, og det finnes noen gratis ladestasjoner i de større byene.

Dersom sikkerheten, den innvendige plassen i bilen, rekkevidden og ladetiden i tillegg er akseptabel, begynner ting å se bra ut - i alle fall på papiret.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!