Pål Andre Skogen

Konkurs truer bilgiganter

– Det er reell fare for at GM, Ford og Chrysler kan gå dukken.

Den nå utgående Cadillac CTS finnes også som CTS-V. Den siste bokstaven forteller at dette er Cadillacs moroutgave, og dagens versjon har en seksliters V8 på 400 hk under panseret.

Minst 500 hk
I september neste år skal Cadillac lansere den nye CTS-V, og Cadillac driver allerede med omfattende testing av bilen. Under panseret har den en nykonstruert V8 med kompressor integrert i innsugsmanifolden, og den skal yte minst 500 hk. Og ryktene går om enda høyere effekt - denne bilen skal jo konkurrere mot blant andre et knippe sterke, tyske muskelbiler, og amerikanere liker dårlig å være underlegne på effekt.

Den nye V8´en skal være nært beslektet med den sju liter store motoren som kommer i Corvette Blue Devil, eller SS som den kanskje skal hete. Men Cadillac-motoren blir ikke håndbygd, og Corvette får et sted rundt 600 hk når den kommer.

SE BILDENE HER

Nytt under
CTS-V blir tilgjengelig både med manuellgir og automatkasse - og i sistnevnte kan du også bestille girskifthendler bak rattet. Dagens CTS-V har hatt noen problemer med bakhjulsopphenget, som har gjort at den ikke er så kjøreglad som en skulle håpe på. Den neste får et helt nytt bakhjulsoppheng, som skal eliminere alle problemene. Og det må jo til, med tanke på hvor godt konkurrentene kjører! Digre Brembo-bremser, digre hjul og digre eksosutblås skal også bidra til at den både fungerer, kjører og låter godt.

Dette blir naturligvis ingen bil for de store massene. Cadillac gjør også sitt for å beholde en viss grad av eksklusivitet; de skal kun bygge 7000 biler i året.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!