Storbritannia er et land som huser mange genuine bilentusiaster. Riktignok ble landets bilindustri massakrert på sytti- og åttitallet. Sterke, grådige og korttenkte fagforeninger, rustglade produkter og generell stagnasjon var lett match for hardtarbeidene japanere og kreative tyskere.

Men gleden over å bygge biler forsvant aldri fra øya. I utallige små og store garsjer ble det fortsatt tenkt og bygd biler. Som regel noe kuriøst, og aller helst noe som skulle klå en Ferrari.

Mange modeller fikk riktignok en tidlig død. Det var vanskelig nok å få en prototype opp og stå før pengene tok slutt, men den virkelige pekuniære styrkeprøven var å få denne satt i lønnsom serieproduksjon.

Noen få har klart det. Men mange har slitt og bukket under. TVR er et eksempel på en relativt etablert produsent, som fikk smake markedspisken da de ikke lenger leverte kvalitet.

Marcos er et annet eksempel. Selskapet ble grunnlagt i 1959, og opp gjennom årene leverte det spenstige biler for vei så vel som for racerbaner. Men historien inneholder også økonomiske tilbakeslag og konkurser, og i fjor opphørte igjen all produksjon av Marcos.

Far og sønn

En av Marcos' grunnleggere heter Jem Marsh. Verdt å merke seg, siden eieren av et nytt britisk sportsbilmerke - Farbio - heter Chris Marsh. Jepp - far og sønn.

Så får vi se hvilke utfordringer junior Chris Marsh får, når han i dag er på markedet med sitt sportsbilmerke: Farbio. Dette er en midtmotorisert supersportsbil som eksteriørmessig ser ut som noe Lotus kunne ha laget - og det er intet dårlig skussmål!

Det begynte med Farbio GTS, som sto ferdig i 2007. En britisk kollega mente modellen virket som et ferdig kvalitetsprodukt, og ikke en haug metall "holdt sammen av håp og aralditt". Han hadde åpenbart rett, for i dag er tre versjoner av GTS i salg.

50 biler i året

Nå er Farbio GTS' karosseri ikke laget av metall, men av karbonfiber. Normalt er bare detaljer i en bil laget i dette rådyre og ekstremt sterke og lette stoffet. Likevel kan du få en Farbio for drøye 600 000 kroner i Storbitannia, og selskapet hevder at de lever godt av å produsere femti biler i året. Tallrike bestilllinger pr. i dag tyder således på at de allerede er sikret produksjon de neste årene.

Under panseret befinner det seg en V6 signert Ford. 260 hk er nok til å spytte den 1048 kilo lette Farbio GTS opp i 100 km/t på 4,8 sekunder. Toppfarten er oppgitt til 260 km/t. Putter du en turbo på (GTS350), økes hk-antallet til 350, sprintdistansen gjøres unna på rundt 4,0 sekunder og toppfarten øker til drøye 270 km/t. En annen turboversjon, GTS400, byr på 410 hk, 0-100 km/t på 3,7 sekunder og en toppfart på 300 km/t.

Les mer på Farbios nettside: www.farbiosportscars.com

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!