Til høyre i baksetet sitter bilpassasjeren tryggest, for da er vedkommende lengst unna møtende trafikk. Det er en gammel «sannhet» mange har hørt.

Men ifølge tyske trafikkforskere stemmer ikke dette mer.

Årsaken er store framskritt i sikkerhetsteknologi i moderne biler – men først og fremst bare for dem som sitter foran i bilen.

Det er Welt.de som skriver dette, og det er forsikringsbransjens ulykkesforskere (Unfallsforschung der Versicherer, UDV) som står bak undersøkelsen.

UDV har gjennomført spørreundersøkelser og analysert ulykker.

Et av funnene er at baksetepassasjerer ofte inntar en sittestilling som gir større skaderisiko enn om de hadde sittet etter forskriftene.

Det kan for eksempel skje når de bøyer seg framover for å snakke med dem i forsetene, og samtidig flytter beltet under armen.

BEST FORAN: Moderne biler har gjerne flere typer kollisjonsputer, men først og fremst foran i bilen.

Høy andel i baksetet

Offisiell tysk statistikk viser at 361 bilpassasjerer omkom i Tyskland i 2014. Av dem satt 130 i baksetet. Andelen regnes som høy fordi baksetet blir langt mindre brukt enn forsetet.

Ifølge analyser av sammenlignbare ulykker ble baksetepassasjerer like hardt skadet som forsetepassasjerer i 70 prosent av tilfellene, og alvorligere skadet enn forsetepassasjerene i 20 prosent av tilfellene.

UDV mener at grunnen til den høye andelen er at det er lite sikkerhetsutstyr i baksetet sammenlignet med foran i bilen.

Foran er beltestrammere og kollisjonsputer, gjerne flere puter, blitt standard i nyere biler. Bak er det fortsatt i stor grad bare vanlige trepunktsbelter som gjelder, selv om nyere biler ofte har sidekollisjonsputer som skal beskytte hodet også til baksetepassasjerer.

Ifølge forskerne er ikke et vanlig trepunktsbelte nok, og ofte passer de dårlig til dem som skal bruke dem. Det er for eksempel sjelden mulig å stille inn høyden, og et belte som går langs halsen er ikke ideelt.

Mer sikkerhetsutstyr kommer

Bilindustrien jobber med ulike løsninger for å øke sikkerheten i baksetet, men kollisjonsputer i lengderetningen i baksetet er ikke på plass før om noen år. I dag har den nye Ford Mondeo og luksusbilen Mercedes S-klasse beltekollisjonsputer, som skal sørge for at trykket fordeles bedre mot kroppen ved en kollisjon.

Ifølge Trygg Trafikks tall for omkomne i trafikken i fjor, var 19 av dem som døde passasjerer i bil (av totalt 125 omkomne). Det er ikke oppgitt hvor i bilen passasjerene satt. Trygg Trafikk skriver i en e-post til Klikk.no at de ikke kjenner til om det finnes norske tall som kan bekrefte om de tyske tallene er representative for norske forhold Norge, men beskriver det som sannsynlig at tallene gjelder også her.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!