Kompaktklassen er soleklart Norges mest populære bilklasse. Volkswagen Golf har toppet salgsstatistikken de siste årene, mye takket være et bredt spekter av drivlinjealternativer. Få, om noen andre biler treffer like bredt som Golf.

Med nye Mégane følger Renault nesten samme oppskrift - her skal det treffes bredest mulig. Likevel mangler den et særdeles viktig drivlinjealternativ; det elektriske. Nye Mégane kommer nemlig ikke som elbil, til tross for at Renault allerede huser teknologien og har hatt stor suksess med elbilen Zoe.

Ti forskjellige motor/gir-kombinasjoner, der et av dem er en dieselhybrid, er hva Renault byr på i nye Mégane.

Hybriden er ikke ladbar, men en tradisjonell dieselhybrid der dieselmotoren går konstant og får drahjelp av en elmotor, som igjen får strøm fra et 48-volts batteri som lades ved gjennvinning av rulle- og bremseenergi.

Forbrenningsmotorene i Mégane består av en rekke bensin- og dieselmotorer med forskjellige effektuttak, med enten sekstrinns manuell- eller syvtrinns dobbelklutsj-kasse.

Den fine 1,2-liters tresylindrede bensinturbomotoren vi har kjørt i Clio og Captur - biler den også deler plattform med (modulbasert) - er selvfølgelig på plass under panseret.

I Mégane yter den 100 hestekrefter i laveste effektversjon, der den kun tilbys i kombinasjon med en sekstrinns manuell girkasse. Turbomotoren kommer også i en 130-hestersutgave, der valget står mellom sekstrinns manuell eller sjutrinns dobbelklutsj automat.

Rimeligste modell er en firesylindret 1,6-liters bensinmotor uten turbo. Denne yter 115 hestekrefter, men har lavere dreiemoment tresylindrede 1,2-literen med turbo. Disse to er jevnraske, ifølge Renault.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

NY GIV: Renault har slitt fælt på det norske markedet de siste årene. Elbilen Zoe og en rekke nye modeller har gitt merket et oppsving, og kanskje vil nye Mégane gi et ytterligere løft. © Renault

Kruttsterk diesel og GT-modell

På dieselsiden fortsetter Renault med de samme motorene som de tilbyr i andre modeller i dag, nemlig 1,5 dCi og 1,6 dCi - begge firesylindrede motorer.

Begge dieselene kommer i to effektversjoner; 1,5-literen med 90 og 110 hk, og 1,6-literen med 130 og - hold deg fast - 165 hestekrefter. Sistnevnte har ikke bare mange hestekrefter til 1,6-diesel å være, men et solid dreiemoment på hele 380 Newtonmeter.

For de gassglade er GT-modellen uten tvil den mest spennende. Renault har lange racingtradisjoner og er en av bilprodusentene som har utviklet flest "GTI-modeller" de siste to tiårene. Med nye Mégane fornekter de seg heldigvis ikke.

Mégane GT har en firesylindret 1,6-liters bensinturbomotor og sjutrinns dobbelklutsj-automat (antagelig samme drivlinje som i råkule Clio RS). 0-100 km/t er oppgitt til 7,1 sekunder og toppfarten skal være over 230 km/t.

Ingeniører i Renaults sportsavdeling (RenaultSport) har dessuten utviklet et firehjulssving-system til Mégane GT, som skal gi bedre veigrep og bedre stabilitet i svingene.

I og med at det foreløpig kun snakkes om en GT-modell, skal vi ikke se bort fra at det senere vil komme enda heftigere RS- og Trophy-modeller.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

TESLA LIGHT: En 8,7-toms vertikalmontert skjerm sender utvilsomt tankene til Tesla Model S, uten at det på noen måte er negativt. © Renault

Lover full pakke

I en rykende fersk pressemelding forteller Renault om en ny Mégane med topp moderne utstyr. Her nevnes blant annet automatiske LED-lys med 3D-effekt, head-up display og selvfølgelig Renaults infotainmentsystem R-LINK 2 med 8,7-toms vertikalmontert skjerm.

Renault har lenge satset tungt på sikkerhet og er helt i tetsjiktet blant verdens bilprodusenter på aktivt sikkerhetsutstyr (deler teknologi med bl.a. Nissan). Det vil eiere av nye Mégane nyte godt av, for her loves "full pakke".

Mégane kommer i salg sommeren 2016.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!