Martin Jansen

Monsterduellen

Mange mener de er heslige av utseende. Ytelsene er i hvert fall monstrøse.

Vi har tidligere skrevet om Mercedes GLE 63 AMG S Coupe, en 585-hesters, høyreist coupé som får selv hvasse sportsbiler til å blekne. Mercedes-konkurrenten til BMW X6 M har et dreiemoment på vanvittige 760 Nm.

Men hold an, det er visst ikke vanvittig likevel. Snarere moderat, i hvert fall sammenlignet med denne bilen. Den er vanvittig.

Den tyske tuningspesialisten Brabus har tatt for seg GLE 63 AMG S Coupe, noe som blant annet har resultert i at antall hestekrefter er økt med 265. Brabus 850 6.0 Biturbo 4x4 Coupe har 850 hk og det maksimale dreiemomentet er på avsindige 1450 Nm.

Dette har Brabus fått til ved å blant annet øke sylindervolumet i V8-eren fra standard 5461 cm3 til 5912 cm3. Hver sylinder er boret opp og nye stempler er installert.

De to AMG-turboene er erstattet med Brabus' egne turboladere som har større kompressorenhet, større turbin, samt modifisert eksosmanifold. For å senke ladelufttemperaturen ytterligere, er innsug og ladeluftforbindelsen isolert med "Gold Heat Reflection", altså er rør og innsug gullbelagte.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

MERCEDES: Skal du ha Norges råeste SUV har Brabus et forslag. FOTO: Brabus

Også eksosanlegget er byttet ut og et senkesett gjør at Airmatic-luftfjæringen kan senke bilen ytterligere 35 mm sammenlignet med originalen.

4,9 millioner, takk

Den 2350 kilo tunge, modifiserte Brabus-en skal greie 0-100 km/t på 3,8 sekunder (0,4 sekunder raskere enn AMG-en) og toppfarten er elektronisk sperret på 320 km/t. Forbruket er oppgitt til 1,19 l/mil ved blandet kjøring, 1,58 l/mil ved bykjøring. CO2-utslippet er oppgitt til 278 g/km.

Vil du at bilen skal se ekstra bøs ut kan den leveres med noen massive 23-tommers Brabus Monoblock Platinum Edition, smidde felger.

Prislappen på bilen er 289.218,79 euro, altså rundt 2,8 millioner norske. Ved å bruke Tollvesenets kalkulator for import av kjøretøy får vi oppgitt at bilen vil koste 4,9 millioner kroner å ta til Norge. Motoreffekten alene utgjør nesten 900 000 kroner i avgifter.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!