Det siste året har Tesla utstyrt sine biler med en kombinasjon av kameraer, radar og ultralydsensorer for å klargjøre dem til oppdateringen som nå kommer. Det uttalte målet fra den amerikanske elbilprodusenten er at deres biler etterhvert skal bli selvkjørende.

Frem til nå har mesteparten av de tekniske detaljene forblitt ubrukt, men ved hjelp av en softwareoppdatering som ble rullet ut i natt har Tesla nå tatt et steg nærmere målet. Adaptiv cruisecontrol har vært på plass i de elektriske luksusbilene en stund, men nå blir løsningen utvidet. Oppdateringen innebærer blant annet at bilen automatisk skifter fil og akselererer opp til den valgte hastigheten når du setter på blinklyset. Kameraet i bilen gjør også at den kan lese skilt, og dermed tilpasse seg fartsgrensene automatisk.

Autopilot

Den såkalte autopiloten styrer bilen innenfor feltet du allerede er i, men du må fortsatt holde i rattet. Denne funksjonaliteten er langt fra noe nytt i bilverdenen, og vi kjørte blant annet en Volkswagen Passat med lignende teknologi for snart seks år siden. Det er imidlertid snakk om en løsning som er noen hakk mer avansert i amerikaneren. Dette går blant annet på hvordan den "leser" veien. Tesla lover også at deres løsning gjør at bilen kan unngå kollisjoner fra sidene og foran bilen.

På grunn av lover og regler knyttet til selvkjørende biler er det ikke mulig å slippe rattet helt. Da vil du bli varslet med lyd og meldinger på dashbordet, og etterhvert vil bilen også stoppe automatisk. Dette vil dermed også kunne fungere som en sikkerhetsfunksjon om føreren får et illebefinnende.

Oppdateringen sørger også for at Model S får mulighet til å lukeparkere automatisk - en løsning som de siste årene har vært tilgjengelig i en rekke modeller fra flere merker.

Tesla Model S

NESTEN SELVKJØRENDE: Den nye oppdateringen sørger for at Model S er enda et skritt nærmere Teslas mål om at du skal slippe å kjøre selv. © FOTO: Petter Handeland

Forbedrer seg selv

Flesteparten av funksjonene som kommer i denne oppdateringen er med andre ord langt fra nyvinninger i bilbransjen, men det er naturligvis gledelige for alle landets Tesla-eiere. Elbilen har imidlertid én viktig fordel sammenlignet med andre biler - nemlig at den er koblet til nettet hele tiden. Ifølge Tesla skal de bruke data fra bilene til å lære opp systemet slik at det hele tiden kan bli bedre til å lese trafikken og unngå kollisjoner.

Autopilot-systemet bruker, i tillegg til de nevnte sensorene, GPS-systemet i bilen. GPS-data fra bilene rundt i verden brukes blant annet til å lage bedre og mer detaljert kartfunksjonalitet - noe som igjen skal sørge for at bilene kan bli mer selvstendige i årene som kommer. Det er fortsatt noen år til man kan forvente helt selvkjørende biler, men teknologien er allerede på god vei. Det gjenstår imidlertid mye jobb med lover og regler før datamaskinene kan ta full styring over bilene.

I forbindelse med den såkalte autopilot-oppdateringen (som egentlig har betegnelsen 7.0), begynner Tesla også å forbedre brukergrensesnittet i bilene. Skjermen foran føreren vil blant annet få flere funksjoner som skal gi relevant informasjon under kjøring.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!