Tesla Model S

Syv ting du ikke visste om Tesla

Batteriene til “Norgesbilen” Model S er de samme som i datamaskinen din.

KAPPKJØRING: Vi testet Model S mot en snøscooter på is.
KAPPKJØRING: Vi testet Model S mot en snøscooter på is.
Sist oppdatert

Elektriske Tesla Model S har nærmest blitt som en folkebil å regne her til lands. Den amerikanske luksusbilen med batterier under gulvet hadde ved utgangen av september blitt levert til drøye 3200 kunder i år. Det gjør at Model S er landets fjerde mest solgte bil, og det skiller bare noen hundre biler opp til andreplassen. (Volkswagen Golf troner soleklart på toppen med 12 500 biler så langt i år.)

Både vi og andre har skrevet side opp og side ned om Tesla de siste årene. Det er ikke rart, da både bilen og selskapet til tider er radikalt annerledes enn de tradisjonelle bilprodusentene. Det finnes imidlertid noen interessante fakta som fortsatt ikke har fått så mye oppmerksomhet.

Elon Musk var ikke med på oppstarten

Sør-Afrikaneren som styrer skuta hos Tesla har nærmest blitt ensbetydende med bilene, men han var ikke blant de opprinnelige gründerne. Tesla ble nemlig startet allerede i 2003 av Marc Tarpenning og Martin Eberhard.

Allerede året etter var imidlertid Musk på plass, da han sto for mesteparten av investeringen selskapet trengte. Siden den gang har han hatt nøkkelroller i selskapet, og tok over som daglig leder i 2008.

Bilene har samme batterier som datamaskinen din

Telsa bruker tusenvis av små battericeller i sine biler. Disse er av samme type som du blant annet finner i bærbare datamaskiner, og siden battericellene er såpass vanlige blir de også billigere. Til sammenligning bruker de fleste andre elbilprodusenter spesialproduserte batterier med større og færre celler.

NORGESBIL: Tesla har både i år og i fjor vært blant Norges aller mest solgte biler.
NORGESBIL: Tesla har både i år og i fjor vært blant Norges aller mest solgte biler. Foto: FOTO: Petter Handeland

Model S ødela en av krasjtestmaskinene

Amerikanske National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) tester bilers sikkerhet, og fungerer på samme måte som Euro NCAP gjør i Europa. Da de testet Model S’ sikkerhet i en eventuell rundvelt var chassiet så sterkt at maskinen de brukte ble ødelagt.

Maskinen presset på taket med 4Gs kraft, men da stoppet det opp. Det er med andre ord ikke noen maksimale målinger på hvor mye takkonstruksjonen tåler, men du kan teoretisk sett plassere fire biler i et tårn uten at den nederste kollapser.

Det finnes en “Hall of fame”

Telsa er like mye et teknologiselskap som en bilprodusent, og når de er basert i Silicon Valley velger de tydeligvis å følge mange av kotymene som er etablert blant teknologiselskapene. Det betyr blant annet at det finnes en såkalt “Hall of fame”. Dette er en liste over mennesker som har bidratt til å avsløre sikkerhetshull i bilen, og i skrivende stund inneholder den 24 navn.

En hemmelig kode gir deg Bond-bilen på skjermen

Hvis man holder inne Tesla-logoen på infotainment-skjermen kommer det opp en boks hvor du må taste inn en servicetekniker-kode. Dette brukes vanligvis for å komme til innstillinger og systemer som kundene ikke skal ha tilgang til. Taster du imidlertid 007, som naturligvis er agentnummeret til James Bond, blir bilen på skjermen byttet ut med Lotus Esprit-undervannsbilen Bond brukte i "The spy who loved me".

LITT EKSTRA: Hvis du vil ha litt ekstra farger i en Model S, kan denne Mansory-versjonen kanskje være et alternativ.
LITT EKSTRA: Hvis du vil ha litt ekstra farger i en Model S, kan denne Mansory-versjonen kanskje være et alternativ.

Model S har samme tyngdepunkt som forrige generasjon Ford GT

Ettersom batteriene er plassert i gulvet på bilen, er tyngdepunktet på både Teslas modeller og elbiler generelt lavere enn på en tilsvarende bensinbil. Lavt tyngepunkt er positivt for kjøreegenskapene, da det minimerer pendeleffekten som oppstår i sving. Tyngdepunktet er også mye av grunnen til at SUV-er har generelt dårligere dynamiske egenskaper enn stasjonsvogner på samme størrelse. I Model S er tyngdepunktet like lavt som i Fords supersportsbil GT - omtrent 44 centimeter over bakken.

Tesla har gitt bort alle patentene sine

Vanligvis er patenter noe som blir beskyttet med nebb og klør - både i og utenfor bilverdenen. Et nyskapende patent kan gi produsentene en fordel i konkurransen om kundene, og da virker det unektelig litt merkelig å bare gi dem fra seg. Men det er altså det Tesla gjorde i fjor.

Forbes-skribenten Clem Chambers påpeker imidlertid at Telsa ikke gjør dette av godhet. Det handler om å få flere konkurrenter inn på elbil-markedet slik at det totalt sett vokser. Det vil på lang sikt gange Tesla mer enn et scenario hvor de forblir alene i sin nisje i overskuelig fremtid.

Denne saken ble første gang publisert 06/10 2015, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også