Le Mans 1966: Trippelseier

Visste du at Ford GT40 opprinnelig ble laget for å feie Ferrari av tronen som langdistanse-mester tilbake på 60-tallet? Ford stilte med GT40 på start i Le Mans allerede i 1964, men alle de tre bilene havarerte underveis. 1965 var heller ingen stor suksess for Ford, til tross for at Shelby hadde tatt over kontrollen av bilene. Shelby førte riktignok GT40 til topps i langløpet Daytona 2000 i februar 1965, men resten av sesongen var en katastrofe.

I 1966 løsnet det skikkelig for Ford og Shelby. GT40 rullet inn til samtlige tre pallplasser både i 24-timersløpet på Daytona i februar og 12-timersløpet på Seebring, før de tok storeslem og alle tre pallplasser på Le Mans i juni samme år.

Den er ikke akkurat kjip i utgangspunktet, nye Ford GT – en superbil allerede i standardversjon. Den twinturboladede 3,5-liters V6 EcoBoost-motoren yter 600 hk og er den kraftigste EcoBoost-motoren Ford noensinne har produsert.

Og såpass må det være, skal man overgå en av sekstitallets største ikoner, Ford GT40, og retroversjonen som kom på midten av 2000-tallet, Ford GT. Sistnevnte med 5,4-liters kompressormatet V8-er på 550 hestekrefter.

Til Le Mans i 2016

Som lyn fra klar himmel slapp Ford nyheten om at de vender tilbake til 24-timersløpet på Le Mans i 2016. Det er gode nyheter for alle motorsportinteresserte. 

Løpsbilen ble vist på den berømte Le Mans-banen i Frankrike under helgens løp, samtidig ble det lansert at Ford GT skal delta i LM GTE Pro-klassen for profesjonelle team og sjåfører i 2016.

Ford skal også delta i hele 2016-sesongen for FIAs verdensmesterskap i utholdenhetskjøring og i det amerikanske sportsbilmesterskapet TUDOR, der det første løpet er Rolex 24 på Daytona-banen i Florida i januar 2016.

I en pressemelding forteller Ford at nye Ford GT vil være ledestjernen for den nye Ford Performance Group, en divisjon som skal levere 12 nye høyytelsesmodeller innen 2020. Vi har med andre ord en hel del å glede oss til.

Se den kule videoen under:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!