Lanseringen av sportsbilen i8 stakk definitivt hull på hybridballongen for BMW, og nå står hybridnyhetene i kø. For kun en drøy uke siden røpet vi at BMW kommer med en oppgradert 3-serie til høsten, blant annet som ladbar hybrid med 252 hestekrefter og oppgitt drivstofforbruk på kun 0,21 l/mil.

3-serien er ikke eneste eksisterende modell som kommer som hybrid. En hybridversjon av stor-SUVen X5 er også varslet, og det er nok bare et spørsmål om tid før de andre modellene fra merket også blir tilgjengelige som hybrider. 

BMW er ikke alene om dette. Både Audi og Mercedes kommer med hybrider av stor-SUVene Q7 og GLE (nye ML), og Lexus kommer snart med en helt ny RX 450h.

Masse power, lavt forbruk

I BMW X5 xDrive40e jobber en firesylindret bensinturbomotor på lag med en elektrisk motor. Sistnevnte forsynes med strøm fra et batteri under gulvet i bagasjerommet, og den totale effekten er solide 313 hestekrefter.

Som kjent er elmotorer enormt sterke og har fullt dreiemoment fra null omdreininger. Det er med andre ord ingen forsinkelse i kraftleveransen slik det er i en tradisjonell forbrenningsmotor. Det setter god fart på hybriden, som ifølge BMW skal gjøre 0–100 km/t på kun 6,8 sekunder.

X5 xDrive40e kan kjøres på elektrisk drift i hastigheter opp til 120 km/t og skal ha en elektrisk rekkevidde på 31 kilometer. Oppgitt gjennomsnittlig drivstofforbruk er 0,33 l/mil, noe som tilsvarer et CO2-utslipp på 77gr/km.

Det er lavt, og antagelig langt under det faktiske forbruket.

Vi har gang på gang sett at hybrider bruker vesentlig mer ved normal kjøring på norsk vei. I vår 20 mil lange forbrukstest hadde BMW i8 et gjennomsnittsforbruk på 0,6 l/mil. Tre ganger så mye som oppgitt, men likevel veldig imponerende tatt de utrolige ytelsene i betraktning. 

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

BMW X5 xDrvie40e hybrid ladbr hybrid suv stor-suv premium-suv

31 KILOMETER: Med fulladet batteri har X5 xDrvie40 elrekkevidde på 31 kilometer. Batteriet kan lades i stikkontakten hjemme, med BMW iWall (veggboks) eller på offentlig ladestasjon. © BMW

Mer for mindre

Går du til din nærmeste BMW forhandler i dag og peker på en X5 med tilsvarende motoreffekt som xDrive40e, for eksempel den 306 hestekrefter sterke xDrive35i, starter prisen på 1.038.700 kroner.

Billigste BMW X5 i dag, X5 xDrive25d med dieselmotor på 211 hestekrefter, koster 798.100 kroner.

Er du litt tålmodig og venter til hybriden er på plass i november, får du utvilsomt mer for pengene. X5 xDrive40e vil nemlig koste fra 809.900 kroner.

I god BMW-tradisjon må du nok legge en liten formue i ekstrautstyr for at bilen skal være attraktiv på bruktmarkedet. Samtidig forteller markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Norge Christian Gottschalk, at hybriden vil leveres med blant annet adaptivt understell med luftfjæring bak og navigasjonssystemet «Professional» som standard.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!