Fossilene holdere fortsatt kruttet tørt, nye Mustang når ifølge Ford 0-100 km/t på under 5 sekunder.

Dermed danker den ut både Tesla 85 med sine 5,6 sekunder, og 85D med 5,2 sekunder, ifølge Opplysningrådet for veitrafikken (OFV).

Teslas P85D Performance stiller imidlertid med 3,2 sekunder, så her er det et lite stykke igjen.

-  Vi bekreftet at nye Ford Mustang vil akselerere fra 0 til 100 km/t på under 5 sekunder - den raskeste akselerasjonstiden på en produksjonsmodell Ford har levert i Europa, melder informasjonsdirektør Anne Sønsteby hos Ford.

Vi europeere har i tillegg allerede bestilt 2200 av Fords raskeste produksjonsmodell så langt. Dermed er Ford Mustang i salg i Europa for første gang i modellens 50-årige historie.

418 hestekrefter

Bilen er tilgjengelig med Fords 5,0-liters V8-motor som utvikler 418 HK og et dreiemoment på 530 Nm og den noe mer drivstoffeffektive 2,3-liters EcoBoost-motoren som gir 314 HK og byr på 432 Nm dreiemoment.

JULI: De første bilene er ventet til Norge i slutten av juli. FOTO: Ford

Fastbackmodellen med 5,0-liters V8-motor og 6-trinns manuell girkasse når 100 km/t fra stående start på 4,8 sekunder.

Det er altså raskere enn noen annen Ford i Europa siden Ford GT ble lansert i 2005. Med EcoBoost-motoren nås 100 km/t på 5,8 sekunder.

- Men Mustang er ikke bare lynrask rett frem. Både kjøreegenskaper og kjørekomfort vil bli en opplevelse for europeiske sjåfører, opplyser Mustang-sjef Hermann Salenbauch.

Mange valg

Valgbare kjøremoduser som Normal, Sport+, Bane eller Snø-innstillinger kan endres ved hjelp av vippebrytere i midtkonsollen og justerer elektronisk stabilitetskontroll, gassrespons, girskift (med automatgir) og styring.

Valgbar elektrisk servostyring gjør det i tillegg mulig for sjåføren å velge Normal, Komfort eller Sport for styringen.

CAB: Kabriolet-versjon hører også med.

For å hjelpe sjåføren til å få en optimal opplevelse ved kjøring på bane, kommer også Ford Mustang med Bane-innstilling som kan styres via rattet og vises i instrumentpanelet. Det inkluderer akselerometer, akselerasjonstidtaker og bremseytelse, som måler bremsetid og avstand fra en valgt hastighet.

I tillegg er Launch Control tilgjengelig til Mustang GT med en 5.0-liters V8-motor med manuell girkasse. Systemet holder et turtall mellom 3000 rpm og 4500 rpm mens sjåføren holder gasspedalen helt inne. Når kløtsjen slippes, er dreiemomentet til bakhjulene kontrollert for maksimal akselerasjon.

De europeiske Mustang-modellene skal bygges ved Flat Rock-fabrikken utenfor Detroit i Michigan. De første bilene forventes å nå Europa og Norge i juli.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!