Spyler du av bilen med høytrykksspyler hjemme i innkjørselen, er det vel og bra. Men det kan være lurt å svinge innom en vaskehall på en bensinstasjon en gang iblant, skal bilen bli skikkelig ren.

Varmt vann er mer effektivt enn kaldt vann, men dessverre noe få har tilgang til hjemme i innkjørselen. Det finnes høytrykksspylere som varmer vannet, men vi snakker da om maskiner for proffmarkedet som koster mange ganger så mye som vanlige «hjemmemaskiner».

- Varmt vann løser opp urenheter mer effektivt enn kaldt vann, sier Bjørn-Aage Bredal i Bilpleiekongen.no, og presiserer at det er viktig at vannet ikke er for varmt.

– Det er viktig at vannet ikke er varmere enn temperaturen lakken bakes i, sier han, og forteller at billakk herdes rundt 65 grader.

– Er vannet varmere kan lakken bli myk og i verste fall ødelegges. 40 grader er en fin vaskevannstemperatur, sier han, og legger til at varmt vann ikke er nok i seg selv til at bilen skal bli ren. Avfetting og fysisk kontakt må til, sier han.

ALT-I-ETT: I selvvask-hallen er vannet varmt og du har tilgang til de nødvendig produktene for en skinnende ren bil, men du kan fint hoppe over noen av vaskeprogrammene.

Bruk avfetting

– Nå på våren er avfetting veldig viktig. Det løser opp olje, tjære og asfaltrester i lakken som fungerer som en magnet på smuss. Og skal man bli kvitt saltet, er det viktig å bruke rikelig med vann, fortsetter han.

Dag Edvardsen, tidligere bilekspert i NAF, er enig. – I likhet med når du vasker klær eller tar oppvasken, løser urenhetene på bilen seg også lettere opp med litt temperatur på vannet. Det er ikke uten grunn det som oftest brukes varmt vann i vaskehallene, sier han.

Selv med varmt vann og høyt trykk blir bilen sjelden skinnende ren. Ofte ser man skjolder i lakken etter en grundig runde med høytrykksspyleren.

– Skal bilen skinne, må det skrubbes med svamp, fortsetter Edvardsen.

– Men vær for all del grundig med høytrykksspyleren i forkant slik at du får bort all sand og smuss. Sanden setter seg i svampen og riper opp lakken, avslutter han.

AVFETT SLIK: Spray avfettingen på bilen og la den virke et minutt eller to. Det er viktig at avfettingen ikke tørker, så skyll av før det skjer. Avfetting skal heller ikke brukes i direkte sollys. Skyll deretter av nedenfra og opp, så slipper du rennemerker, sier Bredal i Bilpleiekongen.no.

Men ikke hver gang

Bredal bruker ikke avfetting hver gang han vasker, men sier det er spesielt viktig på våren når bilen er ekstra skitten etter en lang og hard vinter.

– Grunnen til at jeg ikke bruker avfetting hver gang, er at avfettingen løser opp voks og polish – det beskyttende laget jeg legger på etter vask, sier han.

Har du vasket bilen og avfettet den skikkelig, holder det å bruke bilsjampo de neste gangene. Bilsjampoen vasker rent, men er mildere enn avfettingen og fjerner ikke det beskyttende laget, sier han.

Bredal oppfordrer alle til å legge på en form for beskyttelse til slutt.

– Polering etterfulgt av voksing er selvfølgelig det beste, men jeg skjønner at ikke alle har tid til det flere ganger i året. En hurtigvoks (tilbys på flaske i bilrekvisita og/eller som vaskeprogram i selvvask-haller) er en grei løsning. Den legger seg som et beskyttende lag på lakken og gjør den mer motstandsdyktig, og da blir det mye enklere å få av møkka neste gang du vasker, avslutter han.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!