På bilutstillingen i Genève tidligere i år viste Mitsubishi frem versjon nummer to av konseptbilen XR-PHEV. Og det er ingen virkelighetsfjern showbil, men et kraftig signal om hvordan en ny Mitsubishi ASX vil se ut. Dersom det gir mening å snakke om prosent, så skal den faktisk være 80-90 prosent i nærheten av realistisk utseende for nye ASX. Det innebærer ikke samme eksteriørdeler, men samme designspråk.

XR-PHEV II er rundt 4,5 meter lang, altså på samme størrelse som ASX. XR står for Crossover Runner, og som ladbar hybridbil er målsetningen å få CO2-utslippet ned under 40 g/km. Den elektriske motoren utvikler 163 hk, men Mitsubishi vil foreløpig ikke oppgi effekten på bensinmotoren som også vil fungere som batterilader i tillegg til å drive forhjulene.

- Vi venter at nye ASX også blir tilgjengelig som ladbar hybrid, men tidspunktet for lansering er ikke klart, opplyser Vegard Werner, produktsjef i Mitsubishi Norge.

Mest solgte SUV i 2011

Med ASX var Mitsubishi ganske tidlig ute med å lansere en rimelig kompakt-SUV med firehjulsdrift.

Det ble ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) solgt 1390 eksemplarer av ASX i lanseringsåret 2010, og nesten 4200 året etter, noe som gjorde den til Norges fjerde mest solgte bil. Det ble solgt over 1300 ASX-er så sent som i fjor.

Det er ikke kjent når produksjonen av en ny ASX vil starte opp, men det vil etter alt å dømme skje neste år.

Ny Outlander til høsten

Før den tid kommer en ny Mitsubishi Outlander. Den vil ligne svært mye på bilen som nå vises frem på bilutstillingen i New York. Den har noen USA-spesifikke detaljer, men ifølge Mitsubishi Norge blir det ikke radikale endringer i utseendet på bilene som kommer til Europa og Norge.

- Priser og spesifikasjoner er ikke klare og vi kan heller ikke med sikkerhet si når den kommer. Men vi tror at de første bilene kan være i landet i løpet av høsten, uttaler Werner.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!