Vi snakker om hydrogenbiler, der hydrogen omdannes til elektrisitet i brenselcellen, med kun rent vann som avfallsprodukt. Elektrisiteten driver så elmotoren, som igjen driver bilen framover. Både Golf Hymotion, Toyota Mirai, Honda FC-V har batteri til lagring av strøm.

Som mange vet, er ikke hydrogenbrenselcelle-teknologien ny. Faktisk fantes det prototyper med denne teknologien allerede for tjue år siden.

Mercedes solgte en B-klasse hydrogenbil i 2009 og at Hyundai startet masseproduksjonen av sin ix35 FCEV i år.

Høy virkningsgrad

Hydrogenbilenes største fordel er rekkevidden. Ettersom drivstoffet direkte omdannes til elektrisitet, er virkningsgraden vesentlig høyere enn i en tradisjonell forbrenningsmotor. Faktisk hele 70 prosent, mot 20 prosent i en bensinmotor og 30 prosent i en dieselmotor.

Honda oppgir rekkevidden til cirka 60 mil for FC-V, mens både Toyota og Volkswagen oppgir rekkevidden til i underkant av 50 mil.

Hydrogenbilene trenger ikke å lades. I likhet med biler med forbrenningsmotor tankes de på bensinstasjon (veldig få stasjoner har hydrogen til dags dato). Tankingen tar 3–5 minutter.

PÅ BENSINSTASJON: Hydrogenbilene tankes på samme måte som bensin- og dieselbiler, men ytterst få bensinstasjoner tilbyr hydrogen til dags dato.

Ni kroner literen

Norsk Hydrogenforum, hydrogen.no, skriver på sine nettsider at hydrogen blir solgt per kilo, ikke per liter, og at en kilo hydrogen koster rundt 90 kroner.

- En tommelfingerregel sier at man kan kjøre 10 kilometer på 100 gram hydrogen, altså en kostnad på ni kroner per mil. Utetemperatur, bruk av elektrisk utstyr i bilen, og kjørestil påvirker forbruket/rekkevidden, skriver nettstedet.

BLIR TUNGE: Brenselcelleteknologien er avansert og gjør bilene tunge. Slik ser Golf Hymotion ut under skallet.

Ingen avgift, men svindyr

Som alltid når det gjelder ny teknologi som produseres i lite volum, vil prisen være høy. Dette til tross for at hydrogenbilene er nullutslippsbiler og er fritatt for avgifter til staten.

Toyota Mirai er den eneste av de tre kommende hydrogenbilene vi har fått oppgitt cirkapris på.

– Den vil koste rundt 550 000 kroner, forteller Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge.

Kraftige, men ikke raske

Elmotoren i Toyota Mirai (framtid på japansk) genererer 154 hestekrefter og har et dreiemoment på 335 Newtonmeter, mens motoren i FC-V genererer 130 hestekrefter.

Elmotoren i Golf Hymotion er den samme som i e-Golf, men yter noe mer (i underkant av 140 hestekrefter) antagelig på grunn av høyere egenvekt.

ROMSKIPET: Toyota Mirai lanseres på det japanske markedet i midten av desember, men vil ikke lanseres i Europa før september 2015.

En stor ulempe med hydrogenbilene, er nemlig at de er tyngre enn biler med tradisjonell forbrenningsmotor. Det går ut over ytelsene.

Mirais (veier 1850 kilo) solide dreiemoment holder kun til en 0–100 km/t-tid på 9,6 sekunder og en toppfart på 178 km/t.

Volkswagen er ikke bedre. Golf Hymotion skal gjøre 0–100 km/t på ti sekunder.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!