Mazda CX-3:

En SUV som konkurrentene bør frykte

Med tanke på Mazda CX-5s salgssuksess bør lanseringen av den mindre CX-3 skape uro hos konkurrentene.

Sist oppdatert

SUV-en Mazda CX-5 har vært en stor suksess i Norge. Ikke uventet, for det er en meget god bil. Den vant blant annet vår trippeltest i kamp med Mitsubishi Outlander og Honda CR-V, der vi belønnet den med terningkast 6.

Vi kåret også CX-5 til testvinner i en trippeltest mot Peugeot 4008 og Volkswagen Tiguan tilbake i 2012.

Derfor er det lett å la seg rive med når Mazda lanserer lillebror CX-3, som vises for første gang under Los Angeles Auto Show som går av stabelen førstkommende fredag. Med tanke på suksessen til storebror, er CX-3 en bil som konkurrentene bør frykte.

Nå har ikke omsetningen av små SUV-er vært like hektisk som markedet for de kompakte SUV-ene, men det kan ta seg opp. Ved utgangen av oktober var det Peugeot 2008 som var Norges mest solgte små-SUV, med 1088 solgte biler. CX-5 er Norges mest solgte SUV så langt i år, med over 3200 solgte biler.

Automat og firehjulstrekk

Og det ser ut til at Mazda kjører på i vant stil, noe som ikke er så dumt med tanke på hvor godt de lykkes med CX-5.

Det ser nærmest ut som de har vasket CX-5 på 60 grader. KODO-designspråket leverer definitivt varene. CX-3 ser både moderne og sporty ut, til tross for sin høyreiste fasong.

RYDDIG OG ORDENTLIG: Førermiljøet minner om Mazda 3 og er helt klart dratt i en sportslig retning. Vi synes det ser tøft ut.
RYDDIG OG ORDENTLIG: Førermiljøet minner om Mazda 3 og er helt klart dratt i en sportslig retning. Vi synes det ser tøft ut.

Mazda kjører på med sin vellykkede motorteknologi, Skyactiv. Tre motorer vil tilbys på det europeiske markedet – to versjoner av toliteren (bensin) vi har kjørt i Mazda 3 og en helt ny 1,5-liters dieselmotor.

I likhet med CX-5 tilbys det manuell- eller automatgir i CX-3, og i motsetning til enkelte andre små-SUVer/crossovere som kun finnes med framhjulstrekk, vil det også tilbys firehjulsdrift i CX-3.

Full pakke

PLASS NOK?: Det blir spennende å se hvor godt Mazda har utnyttet plassen i CX-3, som ser veldig kompakt ut på eksteriørbildene.
PLASS NOK?: Det blir spennende å se hvor godt Mazda har utnyttet plassen i CX-3, som ser veldig kompakt ut på eksteriørbildene.

Den innholdsrike sikkerhetspakka (aktive sikkerhetselementer) du får for kun 9000 kroner i Mazda 3, vil også bli tilgjengelig i CX-3, uten at vi vet prisen i skrivende stund.

Og når vi snakker om pris. Prisen på CX-3 er foreløpig ikke kjent, men vi kan håpe at den blir like attraktiv som på Mazda 3. Blir den det, kan vi med sikkerhet si at CX-3 vil gi mye bil for pengene.

Denne saken ble første gang publisert 19/11 2014, og sist oppdatert 25/06 2017.

Les også