PRØVEKJØRT: VOLVO S40
VIKTIG VOLVO
Nye Volvo S40 er en uhyre viktig bil for moderselskap Ford. Dette er modellen som skal bevise at man kan bruke det beste fra flere merker uten å klatte med merkenes egenart. Lykkes det?
Det er ingen grunn til å undervurdere betydningen S40 har for både Volvo og moderselskap Ford. Dette er den første virkelig nye bilen fra Volvo etter at de ble overtatt av den amerikanske giganten, og den er det første eksempelet på det som skal være pengebesparende plattform-deling mellom Volvo, Mazda og Ford. Hittil har ikke dette lyktes noe særlig for Ford (eksempelvis Jaguar X-Type og Ford Mondeo). Og de skal trå varsomt for ikke å rote det til for et så identitetssterkt merke som Volvo også.
Mens Volvos sikkerhetstradisjoner skal være retningsgivende for plattformen, er Fords dynamiske kjøreglede en annen ledestjerne. Vi vet at Focus C-Max gir mer kjøreglede enn noen annen mini-MPV, men spørsmålet er om dette har latt seg overføre til S40.
Hva design angår, fortsetter S40 utvilsomt linjene til S80 og S60, selv om den er mer "båtliknende" sett rett fra siden. Med sine distinkte skuldre og coupéliknende korte hekk har den en særegen profil ute på veien.
Rommelig er den også, og mer enn størrelsen umiddelbart skulle tilsi. Det er godt med plass i bredden og mellom de to forsetene. Baksetepassasjerene drar nytte av tynnere forseterygger enn før, uten at det går på bekostning av sikkerheten. Vi liker også interiørdesignen med den briljante T-formede midtkonsollen - enkel, effektiv og stilfull, og misunt av hver eneste bildesigner vi har snakket med. Her snakker vi om en ny standard i klassen!
Også på sikkerhetssiden finner vi forbedringer. Startnøkkelen befinner seg nå høyere oppe, for å unngå at den pløyer seg inn i kneet ved en stor frontkollisjon. Dessuten stiller rattet seg helt horisontalt ved en kollisjon, slik at kollisjonsputa skal virke best mulig. Volvo hevder at S40 er like sikker som S60 og S80, og etter å ha sett en bli vraket mot en XC90 i Volvos eget testsenter, tviler vi ikke på det.
Stødige kjøreegenskaper
Det tar ikke lang tid før vi setter pris på at Volvo har hentet kjøredynamiske elementer fra Ford. Hjulopphenget er i det store og hele hentet og videreutviklet fra Focus. S40 ligger stødig på veien - 160 km/t på motorveien føles helt uanstrengt, mens kontakten med veibanen fortsatt er god. Og når vi kaster den inn i en krapp venstre ut av motorveien, svinger S40 presist og velbalansert, uten noe sprell.
I utgangspunktet blir S40 tilgjengelig med fire forskjellige motorer: Tre femsylindrede bensinmotorer (to 2,4-litere med henholdsvis 141 og 173 hk samt en turbomatet 2,5-liter med 223 hk) pluss den siste toliters dieselmotoren fra samarbeidet Ford/PSA med 137 hk.
Neste vår kommer en mer prisvennlig versjon med 1,8-liters bensinmotor med 121 hk, og til høsten etterfølges denne av en 1,6-liter med 101 hk og en diesel med 112 hk. Prikken over i'en - en firehjulsdrevet T5 med sekstrinns manuell girkasse - kommer til slutt. De store dieselmotorene får også sekstrinns manuelle kasse, mens resten må klare seg med femtrinns. En femtrinns såkalt "intelligent" automatkasse er opsjon.
Vår prøvekjøring foregikk med 2,4-literen med 173 hk og automatkasse, og kombinasjonen utgjorde en svært så avslappet motorveicruiser. Stille, og med et "kroppsspråk" som tilsa at vi kjørte en større bil. Litt regnvær forstyrret ikke idyllen.
Tankevekker for konkurrentene
Volvo planlegger en rekke modeller basert på denne plattformen. En stasjonsvogn (V50) følger senere i år, og det diskuteres åpent om en kabriolet og kanskje en coupé og en XC50 SUV, så vel som sporty R-versjoner.
Innvendig er S40 en godbit, og særlig liker vi |
I Norge vil det være mulig å legge inn bestillinger nå, men biler blir ikke utlevert før uke 4 neste år. Til å begynne med blir innstegsmodellen tolitersdieselen til 330 900 kroner, men fra cirka uke 20 neste år kan du bestille 1,8-literen til rundt 300 000 kroner. I uke 46 starter produksjonen av 1,6-litersmotorene, både bensin og diesel.
Volvo S40 Lengde: 4468 mm Bredde: 1770 mm Høyde: 1452 mm Akselavstand: 2640 mm Svingradius: 10,6 meter Egenvekt: 1419 kg Dekk: 215/45 R 18
|
Denne saken ble første gang publisert 09/01 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.