MC-hjørnet 

VIKTIG VALG

Til MC-hjørnet: "Jeg er i ferd med å gå til innkjøp av en brukt motorsykkel i prisklasse rundt 100 000. Etter å ha finlest diverse MC-stoff, deriblant deres spalter, vurderer jeg Honda VFR 800 som et aktuelt alternativ."

Sist oppdatert
img

PRØV DEN: Uansett hvor bra en brukt sykkel er, finnes det

ingen garanti for at den svarer til forventningene. Selv om

VFR er en av våre store favoritter, både på det praktiske

og emosjonelle plan, anbefaler vi at den prøves.

"Så langt jeg har registrert, er dette en driftssikker og bra modell. Jeg har imidlertid ikke prøvd den selv, og derfor vet jeg ikke om den passer meg. Det jeg lurer på, er om det finnes muligheter for å få prøvd denne modellen, før jeg bestemmer meg.

 

Samtidig lurer jeg på om det er spesielle ting jeg skal være oppmerksom på ved kjøp av brukt VFR.

 

Med vennlig hilsen, J. P."

 

Problemet med å kjøpe brukt motorsykkel vil alltid være de begrensede mulighetene for prøvekjøring. Hvis modellen fremdeles er i salg som ny, kan det selvsagt være mulighet for å "booke" seg på en prøvekjøring i forbindelse med de landsomfattende kampanjene som importørene kjører, men når modellen er skiftet ut, er ikke dette alternativet lenger til stede.

 

I slike tilfeller, begrenses mulighetene til de tilgjengelige bruktmodellene eller eventuelle utleiesykler. Ramler du over et brukt eksemplar, det være seg hos privat eller forhandler, må du uansett prøvekjøre den. At en slik kort prøvetur ikke er det optimale, med tanke på at du vil trives med den i det lange løp, er selvsagt et faktum, men du får i hvert fall et inntrykk.

 

Når det gjelder den VFR-utgaven som du jakter på, ser jeg ikke bort fra at det fremdeles finnes eksemplarer på utleiemarkedet. Etter min mening, er det en god investering å leie en slik sykkel noen dager. Så langt jeg kan se, finnes det ingen andre muligheter for omfattende prøvekjøring. Imidlertid er både VFR og andre modeller behørig testet. Bl.a. hadde vi, som du kanskje har fått med deg, en bred bruktomtale for tre uker siden.

 

For å si det enkelt, er VFR en driftssikker og "feilfri" sykkel. Et såpass nytt eksemplar, som du er på jakt etter, bør være et særdeles trygt bruktkjøp. Du skal imidlertid være klar over at VFR er en avansert motorsykkel som er relativt kostbar å mekke på. Selv om serviceintervallene er lange, flyr det fort 3-4 tusenlapper på en hovedservice. Jeg har også den erfaring at forsikringspremiene på VFR kan variere sterkt fra selskap til selskap. Følgelig anbefaler jeg at du sjekker forsikringen, før du bestemmer deg. Lykke til!

 

Vennlig hilsen Jon A.

 

Denne saken ble første gang publisert 23/06 2003, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også