MINITEST: SUBARU G3X JUSTY / SUZUKI IGNIS SUV
TVILLINGER PÅ TUR
Tvillingmodellene Subaru G3X Justy og Suzuki Ignis SUV er en blanding av SUV og liten personbil. Små, snertne og lettkjørte biler, men har de det som skal til?
G3X Justy |
Med høyreist karosseri og en bakkeklaring som burde takle de fleste brøytekanter, signaliserer bilene at de er velegnet til handleturen, men også kapable til kjøring i mer ulendt terreng. Med rask styring, 93 hk kombinert med 4x4 og en kortsteget, lettsjaltet femtrinnskasse er de ingen sinker i trafikken. Derimot oppleves de som kvikke, forutsigbare og svært lettkjørte både på tørt og på glatt underlag.
Interiøret er lyst og ryddig, med enkelte detaljer som gir et småsportslig inntrykk. Det hele er satt sammen på en helhetlig og oversiktlig måte, og med en god følelse av kvalitet. Setene er lettjusterte og gir en god sittestilling, selv om vi savner noe lårstøtte og justerbart ratt for at det skal bli optimalt. På tross av beskjeden utvendig størrelse er det god plass i både for- og bakseter, og det fleksible bagasjerommet skulle dekke de flestes behov. En rekke små oppbevaringsrom og bakseter med justerbar rygg er også noe vi setter pris på.
Standardutstyrslisten er god for denne klassen; blant annet er fjernstyrt sentrallås, klimaanlegg, el-speil og -vinduer foran med i basisprisen. Subaru gir også med tåkelys, radio/cd-spiller med seks høyttalere og info-display som standardutstyr, mens Suzuki i stedet selger den med alu-felger og "SUV"-stylingpakke.
Ignis SUV |
Motoren liker seg best på høye turtall, og motbakker og forbikjøring krever dermed aktiv bruk av girspak og gasspedal. Relativt lavt støynivå og et mykt oppsatt understell gjør komforten god, og på tross av noe manglende retningsstabilitet i høyere fart byr Justy og Ignis totalt sett på en god kjøreopplevelse.
Også ved provokasjon fremstår bilene som letthåndterlige. For stor fart inn i sving gir betryggende understyring som enkelt rettes ut, og terskelen for overraskende overstyring er høyere enn i mange av konkurrentene.
Konklusjonen er enkel: Bilene holder mål. Og valget mellom Suzuki eller Subaru avhenger av hvilket standardutstyr man foretrekker og hvilket merke man vil ha i grillen. Kvalitetene er uansett de samme.
Subaru G3X Justy/Suzuki Ignis SUV Motor: R4, 1328 ccm Effekt: 93 hk - 6000 o/min. Dreiemoment: 118 Nm - 4100 o/min. Dekkdimensjon: 165/70 R14 Egenvekt: 1005 kg Forbruk (EU-mix): 0,67 l/mil Bagasjerom: 236-526 liter, maks. 1002 liter Toppfart: 155 km/t Pris: 199 900 kroner
Testdata: 0-100 km/t: 11,9 sek 70-100 km/t 3. gir: 7,3 sekunder 70-120 km/t 3. gir: 13,3 sekunder 50-100 km/t 4. gir: 18,2 sekunder 70-100 km/t 5. gir: 16,4 sekunder Brems 100-0 km/t: 40,5 meter Støy 50 km/t 4. gir: 67 dB Støy 100 km/t 5. gir: 73 dB
|
Denne saken ble første gang publisert 20/02 2004, og sist oppdatert 04/05 2017.