Test: Volvo V70 2,4D 2008

Hjelpende hånd fra Ford

Volvo V70 er tilbake, denne gangen med plattform fra kjøreglade Ford Mondeo.

Publisert Oppdatert

Kort sagt:

+ Meget komfortabel

+ Sikkerheten selv

+ Fint interiør

+ Kjøreegenskaper (nesten) på Mondeo-nivå

- Kostbar i innkjøp

- Dunkelyder i understell

- Litt for anonym på sikt?

Det er alltid tøft å komme med en ny modell på markedet, spesielt i premiumsegmentet der forventningene ofte er skyhøye. BMW 5-serie, Mercedes E-klasse og Audi A6 står alle klare for å gi V70 kamp om kundene - vil den ha noe å stille opp med?

Med vesentlige bedre egenskaper på veien enn før, appellerer Volvo V70 sannsynligvis til langt flere kjøreglade kunder denne gangen. Samtidig har den beholdt alle de klassiske Volvo-egenskapene, for bilen er både kompakt, komfortabel og sikker som banken. Dette kan være et skummelt tegn for dens konkurrenter.

Kjøreegenskaper

At det nettopp er Ford Mondeo som har vært plattform-donor er ingen dårlig ting. Mondeo er kjent for å være blant bilene med best kjøreegenskaper i sin klasse, og dette smitter klart over på V70. Med unntak av en litt mindre presis styring, samt en litt tyngre følelse i bilens oppførsel enn Mondeo har, klarer den seg svært bra når den blir satt på prøve. Tre innstillinger i understellets oppsett gjør at den som ønsker seg et snev av sportslighet fint kan stille inn dette, mens langturkomforten igjen kun er et tastetrykk unna. Vi reagerte litt på merkelige ulyder (smell i demperne) i humper. Dette var ikke spesielt merkbart inne i kupeen, men lyden ødelegger litt av den eksklusive premiumfølelsen man gjerne vil ha til denne prisen. Ellers føles bilen veldig sikker og trygg. Den finner på lite sprell, og har selvfølgelig elektroniske hjelpemidler som trer inn dersom uhellet er ute.

Motor

Den femsylindrede turbodieselmotoren vi finner under panseret på V70 er ingen ny maskin - men den gjør en absolutt sterk og godkjent jobb. Maks dreiemoment på 340 Nm er tilgjengelig fra 1 750 omdr./min, men forsvinner forholdsvis fort oppover på turtallet. Automatkassen ser ut til å slite litt med motorens moment, for den er særdeles treg ved igangsetting - noe man må ta med i planleggingen når man skal utpå en godt trafikkert vei. En litt røff gange må motoren sies å ha, men siden femsylindrede motorer ikke lenger vokser på trær velger vi å kalle det diesel-vellyd.

Ytelser

Motoren føles sterk og uanstrengt ved gasspådrag. Som sagt er effekten tilgjengelig veldig tidlig, noe som gjør bilen svært så kjørbar og komfortabel. Til gjengjeld har man desto mindre krefter oppover på turtallet - typisk diesel. Spurten til hundre gjøres unna på 10,5 sekunder med sekstrinns automat, for øvrig over et halvsekund tregere enn med manuelt gir. Denne motoren kommer også i en kruttsterk 185-hesters versjon, som tar vår bil med et snaut sekund på samme sprintøvelse.

Eksteriør

Det er ikke det mest radikale utseende vi har sett på en helt ny modell. Slektskapet til forrige modell er tydelig, og enkelte i redaksjonen hevder de ser både Volvo 850- og 940 også, spesielt i hekken. Ingen tvil om at V70 er en pen bil, og at Volvo kanskje ikke prøver å revolusjonere designverdenen, men litt mer guts hadde vel ikke gjort noe kanskje? Hekken har klare likheter med småbilen C30, mens fronten deler design med sedanversjonen S80. V70 vil nok fortsatt forbli en typisk elegant "herregårdsvogn", noe som sikkert er meningen bak bilens utseende.

Interiør

Interiøret har vi sett tidligere i S80. Det blander forrige generasjon V70 sitt praktiske og til dels enkle utseende med komponenter fra S40/V50 sin midtkonsoll. Materialvalgene er det ingenting å si på, og linjene skaper en harmonisk og avslappende atmosfære inne i bilen. Setene i bilen er alt annet enn sportslige, men sannsynligvis blant de i bilverdenen som er best å sitte i.

Når det gjelder plass og praktiske løsninger er Volvo der de burde være, både baksete- og bagasjeplassen er blant de større i klassen. Vår testbil hadde i tillegg integrerte barneseter i baksetene på hver side bak, som ved et enkelt håndgrep felles opp og ned etter behov.

Komfort

Ønsker du deg mest mulig komfort per krone, kommer Volvo definitivt høyt på listen i denne klassen. Bilen har ikke det sportslige preget BMW og Audi har - dette er en bil du legger seteryggen bakover og koser deg i. Men sitter som en konge i de myke setene og fjæringen er fint satt opp, perfekt for lange turer. Det som hindrer Volvoen i å oppnå topp score er ulyden som demperne gir fra seg i humper, samt en noe høy røst fra motoren. Selv om femmerlyden er fin, er gangen grov, uheldig i en bil med en såpass høy prislapp.

Sikkerhet

Volvo har siden 2000 kollisjonstestet over to tusen biler i sitt sikkerhetssenter i Sverige, og er kjent som selve fasiten på sikkerhet i bil. I skrivende stund er nye V70 ikke kjørt i noe test hos EuroNCAP, men det ville lamslå en hel bilverden hvis den ikke skulle få full pott. I tillegg til å ha alt av sikkerhetsutstyr som vi kjenner til, har V70 både panikkbremsassistent og blindsonesystemet BLIS. BLIS-systemet gir deg som fører et hint via et lys når noe befinner seg i blindsonen din, et system som sikkert vil bli videreutviklet for å fungere bedre enn det gjør i dag. V70 har også laminert glass for bedre sikring mot innbrudd i bilen.

Pris/utstyr

Volvo er en premiumbil, og koster selvsagt deretter. En V70 2,4D med automatgir koster fra 485 900 kroner - pluss utstyr. Og det er når du krysser av for "goddies" at prislappen blir utenfor rekkevidde for mange av oss. Vår testbil kostet 649 500 kroner og var med det velutstyrt (Utstyrt for 163 600 kroner). En Audi A6 med 140 hester diesel og trinnløs automatkasse koster tusenlappen mindre, mens en BMW 520d med automatkasse og 150 hester ligger på 511 300 kroner. Begge de siste blir selvsagt også vesentlig dyrere med ekstrautstyr påført lista. Volvo V70 av forrige modell har holdt seg godt i pris på bruktmarkedet, så økonomien i det hele trenger ikke å bli håpløs. Et litt høyere drivstofforbruk enn et par av de firesylindrede konkurrentene har den riktignok, for spesielt gjerrige er de fem sylindrene ikke.

Spesifikasjoner

Produsent
Pris

Konklusjon

Det er ikke ofte Volvo lanserer en tvers igjennom ny modell. Vi skulle kanskje ha ønsket oss litt mer særpreg selv om dette kanskje ikke er varemerket til Volvo. Men bilen i seg selv virker veldig bra. Den kjører endelig mer enn bra nok til å holde følge med konkurrentene i svingene, samtidig som komforten og trygghetsfølelsen er der i samme grad som før. En litt drøy prislapp samt kostbart ekstrautstyr trekker selvsagt litt ned, det koster definitivt penger å være kar.

Vår karakter

Se flere saker fra: Volvo Se flere saker fra: Test: Volvo V70/XC70
Ny bil, gammel motor og girkasse

Test: Volvo V70 D3 aut. Summum 2013

Ny bil, gammel motor og girkasse
Veil. pris: 590100

Volvo utfordrer eliten

Volvo V40 T3, 2012

Volvo utfordrer eliten
Komfort-SUV i særklasse

Test: Volvo XC60 D3 Premium aut. 2011

Komfort-SUV i særklasse
Veil. pris: 736400

Den aller sikreste familiebilen

Test: Volvo V60 Drivé 1,6D R-design, 2012

Den aller sikreste familiebilen
Årets bil, med feil girkasse

Test: Volvo S60 T4 R-design 2011

Årets bil, med feil girkasse
Veil. pris: 517298

Vi har testet Årets Bil

Test: Volvo V60 2,0T 2011

Vi har testet Årets Bil
Veil. pris: 715270

Volvos lekreste stasjonsvogn

Test Volvo V60 D3, 2010

Volvos lekreste stasjonsvogn
Blant de aller beste

Test Volvo S60 D3, 2010

Blant de aller beste
Veil. pris: 392000

Stas-stasjonsvogn billigst mulig

Test Volvo V70 1,6 D Drivé 2009-modell

Stas-stasjonsvogn billigst mulig
Veil. pris: 395000

Deilig, dyr drøm

Test: Volvo S80 D5 AWD, 2009

Deilig, dyr drøm
Veil. pris: 745350

Rimelig familieluksus

Test: Volvo S80 DRIVé 1,6D Summum, 2009:

Rimelig familieluksus
Veil. pris: 418000

En miljøbil du vil ha

Test: Volvo V50 1,6 DRIVe, 2009-modell

En miljøbil du vil ha
Veil. pris: 330400

Hvem trenger vel 4WD?

Test: Volvo XC60 2,4D Drivé 2009

Hvem trenger vel 4WD?
Billigste XC60 til nå

Test: Volvo XC60 2,4D, 2009-modell

Billigste XC60 til nå
Veil. pris: 528800

Volvos trygge mellomting

Test: Volvo XC60 D5 AWD, 2008:

Volvos trygge mellomting
Veil. pris: 561800

Eleganse for unge voksne

Test: Volvo C30 2.0D Momentum Powershift, 2009:

Eleganse for unge voksne
Veil. pris: 314800

Kostbar herremann

Test: Volvo V70 D5 AWD 2008

Kostbar herremann
Oppnåelig familiedrøm

Test: Volvo V70 2,0D 2008

Oppnåelig familiedrøm
Følelsesladet fornuft

Test: Volvo V50 2,0D R-design 2008

Følelsesladet fornuft
Dieselsprek fornuftsbil

Test: Volvo V70 D5 2007

Dieselsprek fornuftsbil
Fin bil, feil motor

Test: Volvo XC70 3,2 Summum Aut. 2007

Fin bil, feil motor
Stor liten bil

Test: Volvo C30 1,6D 2007

Stor liten bil
Hjelpende hånd fra Ford

Test: Volvo V70 2,4D 2008

Hjelpende hånd fra Ford
Sivilisert kompaktracer

Test: Volvo C30 T5 2007

Sivilisert kompaktracer
Sport eller komfort?

Test: Volvo XC90 Sport

Sport eller komfort?
Det lille, dyre ekstra

Test: Volvo C30 2,0D 2007

Det lille, dyre ekstra
Med miljøet i tankene

Test: Volvo V50 Flexifuel 2007

Med miljøet i tankene
Kraftig dieselversjon

Test: Volvo S40 D5 2006

Kraftig dieselversjon

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag